Jangan Clik

Sunday, November 8, 2009

Banjir di Perlis

Minggu lepas hujan turun dekat 2 hari tanpa henti, biasa la dah nak dekat musim tengkujuh ni. jalan masuk kampung aku macam biasa bila hujan turun lebat sehari suntuk naik la ayaq atau orang sini kata bah.
Habih padi tenggelam, yang peningnya abah aku la, habih padi dia yang baru nak naik tu tengelam, kalau anak padi tu tengelam dalam jangka waktu yg lama alamatnya habih mati la.
Ni jalan kat Repoh, jalan masuk nak ke kampung aku, kampung santan. Seb baik la rumah orang tua aku ngan rumah taman yang aku beli tak naik ayaq kalau tidak letih nak berangkut.
Apalagi bila banjir ni macam pesta la ngan bebudak pakat dok lawan berenang, orang tua pulak dok sibuk menjala ngan tahan pukat kot-kot boleh ikan yang jarang dapat macam banjir 2006 dulu pakat dok dapat ikan lampam, toman dari empangan Timah Tasoh nu sebab depa bukak ayaq. Yang harunya bebudak rempit ni la, bole dok merempit dalam ayaq syok bagi ayaq merecik, tu bukan apa nak mandi malu dah besaq panjang, buat cara tu la nak bagi basah badan pastu pakat dok tukaq plug sebab masuk ayaq, lpas ni pakat2 la pi overhaul kaberator tu sebab ayaq masuk kalau tak mau jahanam enjin.
Empangan tasoh sebenaqnya tutup tapi sebab ayaq melimpah ruah tu yang keluaq segala ikan dari perut Empangan ni.
Haaa apalagi kita mai menjala la kot-kot buleh kelah sekoq dua, toman ka , lampam ka. jangan dok lekat ulaq sawa ngan bewak kabuk sudah jenuh nak perisi nanti.

No comments:

Post a Comment