Jangan Clik

Wednesday, July 21, 2010

Game

Gila Game...aku ni ble dikira tergolong dlam golongan ni la, tiap2 minggu mesti kna main game sampai gian klu tak main. Maklumla la kan zaman serba berteknologi, budak2 dah tak main dah permainan dulu2 macam polis sentri, dam, bola sepak kertas, main kad la dah kurang dah sikit, bebudak luaq bandar pun dah banyak terdedah ngan permainan game nih. Aku mula2 kenai game ni masa darjah 5 masa tu main game konsol Sega, game yg agak famous masa tu adalah Mario brother, Kontra ngan street fighter. Pastu main game Nintendo, game konsol gak, masa
aku tingkatan 3 baru sony released game terbaru iaitu Playstation 1. popular game ni masa tu, rega dia lebih kurang dekat rm 1000 gak la time tu, aku mana mampu beli, pi main umah memba aku ja. Sampai umoq dekat 30 taun ni pun masih gila game,la dok main game Playstation 2 ,game yg slalu aku main, apalagi kalu bukan game bola, tiap2 minggu berentap ngan adik dan adik ipaq aku. Kami slalu main game bola PES 2010 sebab bg aku grafik dan kontrol dia ok, ada sesetengah org suka main Winning Eleven ngan FIFA 2010. Tapi PES 2010 tetap yang terbaik bg aku. Game lain bukan tak main, main jugak tapi kurang sikit berbanding bola sebab sapa2 yg kalah sure kna kutuk kaw..kaw..punya hahahaa...
Dengaq kata PES 2011 dah released dah tapi tak tau lg bila nak masuk pasaran M;sia. tak sabaq nak berentap dah ni. Antara dalam wish list aku adala aku angan2 nak sambaq PS 3 satu tapi harga dia masih RM 1000 ke atas (tak mampu den) pastu cd dia plak mahal sebab guna blu ray system,rega lebih kurang RM 180 satu cd. beli 3 cd PS 3 dah ble bli satu lg PS 2 hhmmm...
Selain daripada main game PS2 aku jugak slalu main game kat komputer, memandangkan apa2 kerja semua la ni buat pakai laptop, jd komputer lama wife aku tu aku upgrade untuk buat main
game komputer, tambah Grafik kad, upgrade RAM dan tambah hard disk semata-mata untuk kepuasan main game tahap dewa. Untuk main game kat PC aku slalunya suka main game berbentuk strategi dan game yg paling aku suka main adalah Command and Conquer. Aku mula start diperkenalkan ngan game strategi masa di Tingkatan 3, masa cyber kafe tumbuh bak cendawan di pekan Kangaq nih. Masa tu main Red Alert..dah lama sikit main Counter strike secara online, pastu memba aku telah menghasut untuk main Command and Conquer. Command and conquer ni ada banyak siri yg aku penah main antaranya Command n conquer 1 dan 2, command and conquer: red alert 1, 2 dan Yuri Revenge. La aku tgah dok menghayati game command n conquer Tiberium war nih, w'pun ada lg yg latest tapi yg ni pun aku tak khatam lg, nti2 la ku pi bli command n conquer kane wrath dan tiberium twilight. Game strategi ni banyak mengajar kita taktik2 dalam megatur peperangan dan macamana utk memenanginya, seingat aku sejarah game strategi ni diperkenalkan dulu adalah bertujuan untuk melatih askar2 amerika dalam taktik perperangan bila time depa off duty, bukan macam sesetengan negara lain, time off duty, tulih surat cinta la, main gitar la. Macam negara2 yg maju depa gunakan sepenuhnya bidang teknologi ni untuk segala aspek kehidupan zaman sekarang dan kebanyakan teknologi yg kita kecapi zaman sekarang adalah hasil penyelidikan untuk kegunaan dalam bidang ketenteraan contohnya telefon bimbit, internet, satelit, dan pelbagai lg sehinggakan ke game berbentuk strategi ni la.

No comments:

Post a Comment