Jangan Clik

Tuesday, August 4, 2020

Jam Casio G Shock One Piece 2020 Limited Edition


Pada bulan Jun 2020 pihak CASIO telah mengumumkan akan mengeluarkan jam Casio G Shock model GA-110JOP yang akan berkolaborasi dengan komik dan anime popular Jepun iaitu One Piece. Ia adalah sesuatu yang sangat ditunggu2 peminat jam Casio G Shock dan peminat komik One Piece pastinya kerana design yang ditampilkan kali ini sangat menarik dan unik berbanding Jam G Shock yang pernah berkolaborasi dengan One Piece sebelum ini. Uniknya kali ini lukisan watak utama iaitu Monkey D.Luffy dicetak terus ke permukaan tali dan ruang muka jam dengan menampilkan warna hitam,putih dan merah.
Selain itu ciri-ciri yang terdapat di dalam komik One Piece juga ditampilkan pada jam seperti jarum kecil berbentuk topi jerami yang sering dipakai Luffy dan juga perkataan WANTED kerana watak Monkey D.Luffy sering menjadi buruan para angkatan laut di dalam komik tersebut. Dari awal2 pengumuman dari pihak Casio aku sudah mengagak yang kehadiran jam limited edition in pasti tidak datang dengan harga yang murah. Dari pesanan pre order di laman rasmi Casio hingga laman jualan online lain dari awal2 lagi sudah out of stock , pastinya fenomena tersebut akan membuatkan jam yang pada asalnya telah ditetapkan harga dalam lingkungan Rm 1,060.00 akan meningkat secara mendadak atas faktor permintaan yang tinggi. Di Malaysia para penjual rasmi jam G Shock di laman2 sosial telah awal2 lagi meletakkan harga jam untuk pre order sekitar Rm 1,600 ke atas dan harga tersebut akan sekali lagi berubah apabila barang telah sampai ke tangan pembekal. Dan jangkaan aku tepat sekali apabila stok-stok jam Casio tersebut sampai ke tangan penjual pada hujung bulan Julai 2020 harga jam G Shock One Piece telah meningkat berkali ganda mengjangkau Rm 2,200.00 ke atas bagi Japan Set, dan harga bagi Euro Set sekitar Rm 1,600.00 hingga Rm 1,800.00. Tapi bagi peminat scene G Shock Msia jam G Shock Japan Set adalah pilihan utama disebabkan harga jualan balik yang agak tinggi dan sangat mendapat permintaan tinggi di pasaran. Aku berjaya jugak grab G Shock One Piece Japan Set sebab aku pasti harga jam limited edition ini akan meningkat berkali ganda pada tahun2 mendatang.
Aku berjaya dapatkan jam ni pun dari pembeli tempatan, cuma aku agak kecewa dengan packaging dari beliau yang mana kotak luar jam habis kemek sebab beliau hanya balut kotak tersebut dengan bubble wrap saja. Bagi aku yang pernah berurusan beli jam G Shock ni selalunya seller akan packaging jam ni dalam bekas tupperware  yang lebih safety sebab kotak jam G Shock ni jugak agak berharga tambahan untuk jam2 yang berkolaborasi ni. Mujur bekas tin dan jam tak mengalami apa2 kecederaan serius hahahaha... Sebenarnya pada pengumuman Casio tersebut ada memaklumkan bahawa Casio akan berkolaborasi membuat pengeluaran jam G Shock Limited Edition dengan One Piece dan juga Dragonball tapi aku lebih tertarik dengan design yang ditampilkan G Shock untuk One Piece berbanding Dragonball yang agak terang coraknya yang ditampilkan dengan warna oren.

Bagi peminat setia dan pengumpul komik atau anime One Piece adalah tak lengkap sekiranya tak grab awal2 jam G Shock Limited Edition ni sebab bagi aku ni first time G Shock menampilkan design kolaborasi yang sangat menarik dengan lakaran dari komik dicetak di seluruh permukaan menampilkan design tersendiri dan terkini. Sedikit mengenai komik Jepun hasil lukisan Eiichiro Oda yang terlaris jualannya seluruh dunia One Piece yang telah diterbitkan pada 1997 hingga kini ini adalah berkisarkan tentang pelayaran watak utama iaitu Monkey D. Luffy bersama2 rakan dalam misi mencarai harta karun One Piece di Grand Line dan siri ini telah menjadi popular di seluruh dunia dan sehingga kini masih memegang rekod sebagai komik dengan cetakan tertinggi di dunia mengatasi komik Dragonball. Untuk melihat unboxing jam Casio G Shock One Piece Limited Edition ini para pembaca boleh klik di video youtube di bawah. Sekian shishishishishishi........ (gelak style Monkey D.Luffy)


No comments:

Post a Comment