Jangan Clik

Friday, November 12, 2021

Demi tuntutan kerja, inilah nasib anak-anak


 



Kejadian-kejadian seperti di atas bukan pertama kali berlaku di Msia, selain berita2 di atas ada lagi kes kemalangan yang melibatkan kematian anak2 di bawah jagaan taska atau pusat transit, akibat kecuaian yang sedikit, nyawa anak2 yg tak berdosa menjadi taruhan. Sebelum ini penah ada berita beberapa murid taska mati lemas sebab van yang dinaiki mengelongsor masuk kolam kumbahan akibat pemandu lupa menarik handbreak, ada yang pemandu pusat asuhan terlupa anak asuhan yang ditinggalkan selama 3 jam dalam kereta dan menemui ajal serta banyak lagi la kes2 sebegini berlaku.

Apa yang aku boleh katakan walau macamana kita elak dari perkara ni berlaku tapi kalau dah ajal tak bole buat apa, benda dah nak jadi, takziah pada keluarga2 mangsa. Tetapi sebagai ibu bapa aku cukup ralat bila anak kita meninggal disebabkan kecuaian pihak lain jadi utk elakkan perkara tu berlaku aku dan wife sebagai ibu bapa cuba sebaik mungkin menjalankan tanggungjawab menguruskan persekolahan anak2 sendiri, hantaq dan ambik dari sekolah aku dan wife buat sendiri wpun kadang2 aku terpaksa 2 kali pi sekolah sebab adik dan abang2 dia kena sesi yang berlainan. Ada aku penah saksikan van transit di sekolah anak aku mai ambik murid2, van takdan nak berenti lagi tapi budak2 pakat dok kerumun dah, aku cukup risau sebab ada antara depa tu murid2 darjah 1 fizikal kecik2 lagi takut pemandu tak perasan ja. Alhamdulillah anak2 aku kalau aku pesan tunggu kat mana2 tempat yg selamat depa akan tunggu situ, cuma anak no 2 aku ja jarang tunggu kat tempat aku suruh tunggu sbb dia dok main bola ngan memba2 dia kat koridor hahaha..yg tu lain sikit. Macam tu jugak masa time hantaq depa pi mengaji sbb aku penah tengok budak2 habih mengaji dok main kat tengah jalan wpun jalan taman tapi seriau kot ada moto atau keta laju ja, nasib anak2, aku suruh tunggu dlm rumah sampai aku mai, bila ada abang dia harap la sikit tengok adik2 tu. Aku masa mula2 ditugaskan ke jabatan baru tu risau gak pasai ambik anak ni sbb dengaq kata opis baru aku tu peraturan keluar masuk tu ketat sikit, tapi aku buat taktau ja, janji aku bole pi ambik dan hantaq anak aku sendiri, apa nak jadi jadilah, nak bg markah prestasi sikit pun bagilah sbb aku bukan nak ligan pangkat dah pun mai umoq2 camni, janji aku bole spend masa ngan family aku sudah. Sebab perkejaan bole bertukar ganti tapi keluarga tiada galang ganti.

Sebenarnya isu pusat asuhan transit ni ramai ibu bapa yang terpaksa ambil adalah disebabkan tuntutan kerja kedua2 ibu bapa, ada yg tempat kerja jauh yang tak sempat uruskan anak2, ada yg ibu bapa kerja negeri lain takpun ada yang menghadiri kursus dan macam2 lagilah menyebabkan pusat transit ni tumbuh bagai cendawan terutama di bandar2 besar sebab  sekolah yang jarak 10 km pun masa jadi 1 jam sebab jem. Tapi itulah bila terjadi sedikit kecuaian dari penjaga, pemandu pusat transit inilah akibatnya, harga yang dibayar cukup tinggi iaitu nyawa anak2. Aku dulu pun masa sekolah penah naik van sekolah sebab jarak sekolah yang jauh ( masa aku sekolah di Kedah) tapi pemandu van (Arwah Pak Mid) baguih orgnya, dia turun bukak pintu van dan pastikan aku masuk dalam perkarangan rumah baru dia jalan pi hantaq budak2 lain.Sebab tu bila wife aku dapat tukar perlis aku dah bertekad takmau mintak kenaikan pangkat dah sebab aku paham bila naik pangkat konfom kita akan berpindah keluar (kecuali yg bernasib baik ada kekosongan di tempat sendiri) sbb bagi aku pangkat, wang bole dicari tapi kebahagian bersama anak2 dan luangkan masa dgan keluarga lebih penting dari segalanya. 

No comments:

Post a Comment