Jangan Clik

Tuesday, November 20, 2012

Tip Melancong Ke Hatyai Thailand- Day 1

Trip kali ni merupakan pengalaman pertama aku ke Hatyai dengan memandu kenderaan sendiri setelah mendapat sedikit info dri blogger lain serta sahabat aku yang selalu memandu kereta sendiri ke sana iaitu Saudara Omaq di http://www.omaq.org/v3/ yang banyak memberi maklumat serba sedikit prosedur membawa masuk kenderaan sendiri ke Thailand. Dan di sini aku ingin berkongsi serba sedikit tip dan planning jika ingin ke Hatyai dengan kereta sendiri ataupun ingin melancong ke bandar syurga membeli-belah tersebut:-

1. Geran atau salinan geran kenderaan yang telah dicop sah oleh pihak bank (jika masih mempunyai hutang di bank) atau cop dari balai polis berhampiran.Jika kenderaan tersebut pemiliknya tidak ikut serta, satu surat kebenaran perlu dibuat dan ditandatangani oleh pemilik tersebut. (fotostat geran kenderaan 4 atau 5 keping kot2 polis Thai mintak utk simpanan pihak depa).

2. Buat Border Pass utk yang yg dilahirkan di negeri yg bersempadan dgan Thailand, ataupun Passport bg warga negeri lain.

3. Ambik Insuran Thailand yg boleh dibuat di kedai2 insuran di Padang Besaq, Changlun ataupun Bukit Kayu Hitam. Kalau ambik utk 9 hari bayaran yg dikenakan hanya RM 18.00. Isi White Card bg pemegang Passport di kedai tersebut.Untuk makluman insuran tersebut hanya cover utk manusia saja jika tercedera akibat kemalangan dan jikalau hanya melibatkan kenderaan itu kita kna setel sendiri. Untuk peringatan sediakan cash money dlm simpanan jika terjadi kemalangan kerana dari pengalaman dan maklumat dri org perseorangan yg pernah alami kemalangan di sana, jika kita salah ka ataupun depa yg salah kita yg kna bayaq kat depa (tapi tak semua la, ikut budi bicara org tersebut). Kalau nak lebih selamat tambah RM 45.00 untuk insuran yg kaver keseluruhan jika terjadi kemalangan. Jangan risau jika kita berhati2 InsyaAllah semua akan selamat. (jgan lupa doa naik kenderaan). Setelah selesai pembayaran anda akan diserahkan insuran Thailand seperti di bawah yg mana sticker biru tu perlu dilekatkan di cermin kenderaan dan insuran tu perlu disertakan sekali dengan geran/salinan geran beserta Border pass/ Passport semasa membuat pengisytiharan membawa masuk kenderaan kita ke Thailand di kaunter Car Declaration di sebelah Imegresen Thailand ( pemilik harus uruskan sendiri kerana perlu tandatangan di borang & buku depa). Begitu juga jika ingin keluar kita mesti sign balik di buku tersebut utk mengesahkan bahawa kenderaan kita  sudah keluar dari Thailand, kegagalan anda berbuat demikian akan memberi masalah di kemudian hari jika ingin masuk semula dgan kenderaan tersebut, anda akan didenda Rm 200.00.

4. Jangan lupa bawak Emergency Kit atau Ubat-ubatan tambahan jika kita membawa anak2 kecil sebab kos rawatan di Klinik Swasta sana berbeza dengan negara kita. Persediaan awal adalah lebih baik.

5. Harus diingat waktu di Thailand adalah lewat sejam berbanding waktu di Malaysia sebagai contoh jika waktu di Malaysia pukoi 2.00 pm di Thailand baru pukoi 1.00 pm. Ini penting untuk kita set masa dalam membuat tempahan masuk hotel kerana waktu mereka dan kita tak sama.

6. Jika anda membuat percutian bajet ataupun membawa anak2 kecil, bawa sekali bahan makanan seperti Maggi Cup, ayaq 3 in 1, roti, biskut dan lain-lain makanan yg senang dibawa jikalau timbul rasa lapaq di tengah malam.

7. Sebelum memasuki Thailand, isi dulu minyak kenderan full tank sebab kita sedia maklum harga minyak di Thailand adalah sekali ganda mahal dari negara kita. Dan jika anda terpaksa isi di Thailand anda kena faham maksud terma ayat bagi petrol di sana, di Thailand mereka akan tanya anda utk isi Benzine atau gasolin. Jadi kita kna maklum kat depa yg kita nak isi Benzine atau petrol bg terma kita dan gasolin ni lebih kurang mcm minyak gas la.

8. Jika kita menghadapi sebarang permasalahan di sana kita boleh menghubungi Konsulat Malaysia di Songkhla iaitu di http://www.kln.gov.my/web/tha_songkhla/home untuk sebarang pertanyaan.

9. Booking hotel awal untuk mengelakkan kita tercari2 hotel jika tempahan penuh terutamanya pada hujung minggu ataupun pada musim cuti persekolahan. Tempahan online juga boleh dibuat menggunakan www.agoda.com/ atau www.tripadvisor.com.my/  sebab perkhidmatan ni mudah dan menjimatkan masa. Jikalau anda ingin memilih hotel, tambahan membawa anak2 kecil atau pelancong backpacker, pilih la hotel yg berada di 'Heart Of Hatyai' seperti gambaq di bawah kerana kita boleh pergi ke tempat2 tumpuan pelancong dgan hanya berjalan kaki sahaja tanpa perlu pikiaq masalah parking.

10. Buat jadual lawatan ke tempat2 menarik sekitar Hatyai atau Songkhla supaya tak terkejar-kejar masa atau caca marba kat sana nanti sebabnya ada sesetengah tempat hanya dibuka pd waktu2 tertentu sahaja sebagai contoh di Pasar Terapung Khlong Hae, ia hanya dibuka mulai pukoi 3.00 ptg hingga 10.00 mlm pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad sahaja. Jadi jadual perancangan awal dapat mengelakkan percutian kita menjadi bosan.

11. Jika kita ingin selalu berhubung dengan keluarga kita dia M'sia atau dalam negara Thai tanpa menggunakan khidmat Roaming yg kita ketahui agak mahal, kita boleh membeli Sim Kad Thailand dengan harga serendah Rm 5.00 sahaja.

12. Tukar matawang RM ke Bhat utk memudahkan urusan urusniaga di sana. Jika nak buat pertukaran di Hatyai juga boleh dan di sana di Kedai Perkhidmatan pelancongan atau kedai2 runcit mmg menyediakan perkhidmatan Money changer.Untuk makluman nilai Rm 10.00 kita bersamaan Bhat 100.00.

13. Sediakan duit kopi Rm 1.00 utk melicinkan urusan cop Border Pass / Passport di sebelah Imegresen Thailand.

14. Bawak GPS yang mempunyai map Thailand, sebab ia merupakan alatan yg paling berguna sekali apabila berada di sana jika kita belum mahir selok belok jalan dan lalulintas di Hatyai .

15. Jika ingin berkunjung ke Hatyai  pergilah pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad kerana hari2 ni la banyak tempat dan pusat2 jualan atau pasar malam dibuka kerana pada hari2 lain keadaan kat sana sedikit lenggang.

16. Kita sedia maklum konflik berdarah yg sering  melanda kawasan Selatan Thailand, tapi jangan risau tahap keselamatan di Hatyai atau di Wilayah Songkhla amnya masih terkawal. Dan untuk keselamatan elakkan berada berhampiran dengan Anggota Keselamatan Thailand kerana mereka ini yg selalunya menjadi sasaran puak pemisah selatan Thai.

Dan jika semua di atas anda telah uruskan dan selesai bolehlah anda meneruskan aktiviti cuti anda ke negara jiran Hatyai seperti percutian aku sefamili selama 3 hari 2 malam dengan memandu kenderaan sendiri ke sana pada cuti hujung minggu yang lepas.
Aku masuk negara Thailand melalui border di Padang Besar, dan aku syorkan kepada sesapa yg ingin lari suasana sesak di border terutama di border Bukit Kayu Hitam masuklah ikut Padang Besaq sebab sini mmg lenggang w'pun hari minggu. Bandar Hatyai hanya sejauh 55 km saja dri pekan Padang Beysar (ikut ejaan Thailand), kita akan melalui pekan Sadao dan menyusuri highway yg agak tenang ke sana. Di kiri kanan jalan kita akan melalui perkampungan orang Melayu dan beberapa buah Masjid.
Aku sampai di Bandaq Hatyai dlm pukoi 2.00 petang waktu kita dan waktu di sana baru pukoi 1.00 petang menandakan belum cukup waktu utk mendaftar masuk hotel yg boleh dibuat pada pukul 2.00 ptg waktu tempatan. Suasana tengahari di sekitar Lee Garden Plaza tempat yg pernah digegarkan dengan letupan bom bulan April hari tu. La suasananya dah kembali normal .
Aku pun bawak la anak beranak aku pi lunch kat Restoran yg selalu menghiasi dada2 blog iaitu di Hamid Restoran.Boleh dikatakan 100% pengunjung di sini semua org M'sia termasuk la Kaum Cina dan India. Makanan kat sini boleh dikatakan agak sedap jugak la, cuma harganya agak mahal utk percutian bajet cam aku. Aku order Tomyam Ayam, Teloq dadar dan Somtam teloq masin dan reganya dalam RM 43.00 termasuk ayaq. Kccingggg......kccinggg.....bunyi duit syiling jatuh.....
Aku sefamili menginap di Asian Hotel yg berada di tengah2 Pusat Bandar Hatyai yg aku tempah melalui jaringan online Agoda.com.my dengan harga cuma RM 90.00 semalam. Hotelnya agak selesa serta ruang bilik yg agak luas dan berada pada kedudukan yg strategik di tengah2 pusat membeli belah sekitar Hatyai. Siaran tv nya banyak tapi bilik aku hanya boleh tgok satu channel saja sebab tv dah dimonopoli oleh Syakirin the conquerer yg hanya memilih channel katun.Bilik di sini tak disediakan cerek dan jika kita inginkan ayaq panaih kita boleh request dari Room Services yg akan hantaq ke bilik kita.Recepcionist juga boleh bercakap Inggeris dengan baik dan yg lecehnya kita kna tinggalkan Passport atau Border Pass kat depa dan akan diserahkan apabila kita chek out kelak.Wifi dan perkhidmatan komputer disediakan hanya di Lobi hotel. Basement Parking keretanya ok w'pun ruangnya agak terhad, dengan dikawal oleh pengawal keselamatan.Tiba masa untuk mandi manda, buang apa yg patut sebelum memulakan acara berjalan2 tenuk di pasar-pasar berdekatan.
Singgahan pertama adalah di Santisuk Market, Yong Dee Market dan Asian Market sekali jalan hahahah...pelbagai jenis pakaian lelaki, wanita dan kanak2 dijual juga terdapat kedai menjual kasut, jam, barangan kulit, kedai mainan, kedai cenderamata, kedai alatan askar, kedai cd, dvd , kedai buah-buahan dan juga gerai2 muslim yg menjual pelbagai pulut dari pulut ayam, sotong, udang, sosej, mempelam dan juga durian. Nyam...nyam ...mmg syurga bg Nasihin si pemakan tegar hahaha.. (cuba tgok kelaku dia perati udang yg bersaiz paha dia tu...penuh dengan nafsu berahi utk diisi kedalam temolok beliau)
Pink Lady Complex yg menyediakan gerai jualan pakaian. dekat sini la aku borong baju anak2 aku ngan baju aku dekat 8 lai sorang muahahahaha...gelak gelojoh...
Maju betoi Polis Thai, siap pakai Standing Skuter lg utk awasi para pelancong di hadapan Kompleks Lee garden Plaza. Kat situ pun dah diadakan pondok keselamatan selepas tragedi pengeboman pada bulan April tempoh hari untuk memberi tahap keselamatan terbaik di Pusat tumpuan utama para pelancong ke Hatyai tersebut.
Suasana malam di Komplek Lee Garden Plaza. Nak masuk kompleks ni pun dah agak susah sebab kita kna melalui pemeriksaan keselamatan dari gerbang metal detector hingga ke pemeriksaan badan. Tahap keselamatan dipertingkatkan tambahan musim ramai pelancong la ni. Sesuai utk window shoping ja, aku try jugak cari 'Idea Market' yg org sering perkatakan tu tapi takdan pi sebab Nasihin dah ngantuk tahap Otromen Taro tambahan nak kna naik bertingkat2 kat atas tu.
Yang menariknya di waktu malam berhadapan Kompleks Lee Garden Plaza ni terdapat satu gerai Nasi Lemak dan Teh Tarik Hatyai yg menjadi tumpuan ramai pelancong warga Malaysia tambahan peniaganya boleh berbahasa Melayu dengan fasih. Nasi Lemak ni la menjadi makanan malam rutin famili aku sebab rasanya yg sedap dan harganya yg murah. Ayaq Teh Tarik ais dia mmg mabeles sebab ayaq gulanya dimasak dgan daun pandan ditambah dgan tarikan tehnya yg setinggi 25 tingkat bangunan pada skala semut hehehehe... kita bersambung di post hari ke 2 plak.

225 comments:

  1. salam , kalau tak cop keluar kenderaan akan didenda rm 200..saya tak membawa kenderaan, kene denda juga ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak bawa kenderaan takpa, tak kena denda. Denda ni utk sesapa yg bawak kenderaan masuk ke Thailand.

      Delete
  2. kalau bawa salinan geran jer ok ker?

    ReplyDelete
  3. kalau kereta nama org lain cam na nak masuk ek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kereta nama org lain, kna bawak salinan geran kereta tersebut beserta surat dari pemilik beserta ic yang membenarkan kereta tu di bawa masuk ke thailand

      Delete
    2. salam saudara asrul..kalau bawa masuk motor ke thailand tiada lesen boleh kea??

      Delete
    3. waalaikumussalam... seelok-eloknya kna ada lesen memandu, bukan apa klu kna tahan dgn polis Thai makan tak habih nti.

      Delete
  4. Salinan geran tu maksudnya geran photostat ke? Mesti ada cop bank juga ke?

    ReplyDelete
  5. Rekomen hotel mana patut saya duduk. saya berenam. saya , emak, anak2 19-13 thn 4 orang. breakfast macam mana? Nak pergi utk satu malam saja . hari jumaat melalui jitra.
    insurans nak beli dimana??
    boleh tak masuk ikut bukit kayu hitam dan keluar ikut sungai kolok (kelantan=rantau panjang)??

    ReplyDelete
  6. klu nak dok sekali berenam try cari home stay, dlam internet ada rasanya sebab saya tak berapa tau sgat homestay di Hatyai, klu rasa nak hotel yg murah banyak dkat pusat bandaq hatyai, klu rasa problem nak cari tempat parking kereta seeloknya cari hotel di kaw, utama bandaq hatyai tersebut (heart of hatyai) banyak hotel kat situ, cam Yong Dee Hotel, Asian Hotel , Diamond Crown plaza hotel, mayflower hotel, try cari dlam Tripadvisor atao Agoda, dlm tu ada map sekali. Seeloknya tempah awai atau tempah online, tak la meraba2 bila kita kat sana nti, bkan apa takut bilik penuh. Sarapan jgan risau kat sana klu nak tau kedai muslim dia akan ada lambang Allah dan Muhammad, ada restoran Hamid, Salma restoran, restoran Sulaiman, dll, klu nak jimat & senang bawak bekal sendiri cam roti, biskut, sardin, jem , megi dll.Insuran klu nak masuk siam ikut bukit kayu hitam bole didapati di pekan changlun di Changlun tours sebelah Pejabat Peladang Changlun, cari ja kdai insuran belah changlun dan bukit kayu hitam, bole kata semua menyediakan insuran ke Thailand. Kalau nak masuk ikut Bukit dan nak keluaq ikut Golok pun bole.

    ReplyDelete
  7. bagaimana dengan buku yg telah di sign semasa masuk ke thai ikut jln padang besar dan keluar ikut bukit kayu hitam? boleh juga tak sign dekat bukit kayu hitam yang menunjukkan kereta dah bawa keluar dari thai..?

    boleh tak keluar dari thai sebelah mlm? dalam pukul 9 gitu..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh, buku tu hanya utk rekod depa ja, rekod kemasukan kenderaan kita ke Thai semua masuk Sistem Online depa. Jd klu masuk Ikut Bukit, keluar ikut Golok pun depa bole akses rekod kita. Keluar dri Thai mlm pun tak pa sebab ada sesetengah Imegresen bukak hingga pukul 12.00 mlm waktu kita mcm di BUkit Kayu Hitam, Padang Besar smpai 10.00 mlm , Wang Kelian pukoi 7.30 mlm (waktu kita) di Golok saya tak pasti tapi rasanya dia bukak sampai pukoi 12.00 mlm waktu kita.

      Delete
  8. Salam,
    Kalau ni baru first time nak ke Hatyai, tp terus nak bwk kereta. agak-agak ok tak?

    Cadangnye dari hatyai nak lajak ke songkhla sekali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok jaaa, yg penting semua dokumen lengkap

      Delete
  9. salam..maksud guna border pass tu gantikan passport ke? maknanya tak perlu buat passport utk ke thailand even pergi naik flight ke apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. border pass hanya bole digunakan oleh penduduk yg lahir di negeri bersempadanan dgan thailand mcm rakyat Perlis, Kedah, Perak dan Kelantan,dan masuk melalui jalan darat atau jalan keretapi, klu naik flight mmg kna guna pasport.

      Delete
  10. as sallam.. kalau saya nak g pratanum market kat bangkok boleh bawak kereta? berapa jam perjalanan kalu kita masuk dr padang besar? dan agak2 minyak brpa rm habis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uih jauh tu kak, kalu nak ke Bangkok naik kereta dari Padang Besar perjalanan mengambil masa lebih kurang 19 jam. Bab minyak berapa rm tu saya tak berani nak kata sebab kalu isi full tank sini rasanya kena boh jugak belah Thailand, dan rega minyak belah Siam mahai sikit dri kita.

      Delete
  11. salam..sy plan nk p ujung taun ni.bulan madu.tp nk p nek van depa je kt changloon...tp x tau nk contact sapa..rsa2 mhai dak? igt nk p krabi...cntek sgt2...satu lg..nk p hatyai /krabi wajib wt pasport ka? klu border je lps dak?tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu nak naik van pun ok, klu sewa utk kita saja , mahai la sikit, klu pi ramai2 satu perjalanan saja, murah la sikit. Perkhidmatan van sewa ni bercambah kat pekan changloon, tak pun google kat internet, klu nak contact no ni, 019-448 3584 Bang Arif ( Aisar Travel & Tours). Nak pi Hatyai atau Krabi cukup guna border pas saja klu yg lahir di negeri2 sepadan dgan Thailand.

      Delete
  12. Salam, saya lahir di perak, tapi menetap di selangor. perlu passport ke? atau boleh guna boarder pass?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau lahir di Perak pun kena tgok alamat, klu alamat bersempadanan dgan Thailand macam di Grik, atau Pengakalan Hulu, bole buat border pass, klu alamat di tempat lain dlm negeri perak rasanya kna pakai Pasport.

      Delete
    2. lagi satu, akan ada permasalahan bahasa tak? sebab sy pegi backpack dgn kwn pmpn, semua tak pandai cakap thai, then kalau nak order makanan ke ape ke camne? nak beli barang ke camne? diorang boleh faham bahasa melayu tak?

      Delete
    3. jgan risau, ada org melayu dan org siam sana yg bole berbahasa melayu, dan kalau yg tak bole tu, guna bahasa inggeris. kalau utk order mkn selalunya depa akan bg menu, jd kita tunjuk la yg mana kita nak makan. klu nak beli brg bawak kalkulator sendiri dan guna la kalkulator tu utk tawar menawar dgan depa. Tapi jgan risau kebanyakan depa ada yg paham bahasa melayu, klu yg tak paham try guna bahasa inggeris.

      Delete
  13. Salam. Nak tanya, bro buat insurans kat mana? thanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau masuk ikut Bukit Kayu Hitam, dkat pekan changlun di sebelah pejabat Peladang ada kedai insuran yg bole buat insuran ke Thailand, bole kata semua kedai insuran ble buat insuran pi Thailand. Kalau masuk ikut Padang Besar, ada kedai insuran belah kiri yg tulih besar2 insuran ke Thailand di deretan rumah kedai pekan Padang Besar.

      Delete
  14. kalo boder pass yg buat kt BKH boleh pakai x kt border gate hat lain?

    ReplyDelete
  15. Salam bro...ada contoh surat kebenaran utk membawa masuk kenderaan???..cer bagi link...dlm bhasa inggeris kn surat tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. contoh surat tu saya takdak, cuma diberitahu kawan ja klu nak bwak masuk bukan kenderaan sendiri kna ada surat kebenaran dri pemilik dia, contoh saya takdak.

      Delete
    2. contoh surat saya ada..kawan bagi..

      Delete
    3. salam, kalau tak keberatan nak mintak contoh surat boleh? :)

      Delete
    4. (Nama dan alamat pemilik kenderaan)
      ________________,
      ________________,
      ________________.
      ______________________________________________________________________________
      (Nama dan alamat peminjam)
      _________________,
      _________________, 01 Januari 2014

      Tuan/ Puan,

      MEMBERI KEBENARAN MENGGUNAKAN KENDERAAN BERNOMBOR PENDAFTARAN____________________________.

      Berhubung perkara di atas, saya seperti nama yang tertera di atas, ingin mengesahkan kebenaran saya kepada __________(Nama dan ic peminjam)_______________________________ untuk menggunakankenderaan yang telah didaftarkan atas nama saya.

      2. Untuk makluman pihak tuan, nombor pendaftaran kenderaan tersebut ialah _________ ,sebuah kereta jenis _____________ dan segala butiran lanjut telah saya lampirkan bersama-sama surat ini. Selain itu, ingin saya nyatakan bahawa segala permasalahan berkenaan kereta tersebut adalah di bawah tanggungjawab saya sendiri.

      3. Diharap pihak tuan mendapat penerangan yang jelas dan kerjasama daripada pihak tuan amatlah dihargai.

      Sekian, terima kasih.

      Yang benar,


      (NAMA PEMILIK)

      Delete
  16. Susah ke senang ke hatyai.jalan sana susah x...sya xpnh msuk lg.bru plan nk pergi dgn fmily

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jalan tak susah sgat, tapi kalau kita tak penah pi, meraba juga la. Pandangan saya elok abg bawak GPS yg ada map Thailand, tak la sesat nti, bukan apa klu sesat nak tanya org ramai problem sikit sebab ada yg tak paham bahasa Inggeris.

      Delete
  17. Kereta saya belum habis bayaq (masih berhutang dgn bank), tp geran kereta original berada dalam simpanan saya kerana saya ambil masa nk renew cukai jalan tempoh hari. Boleh tak saya bawa geran tu atau kena buat salinan dan dapatkan cop pengesahan dari bank dulu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bawak salinan pun dah cukup, yg penting nama pemilik kenderaan tu nama kita.

      Delete
  18. Salam... pi krabi tak bleh guna boarder pass... kena guna passport

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya saya pun bru tau, sebab border pass hanya bole digunakan sampai Songkhla saja, klu nak pi ataih lg kna guna pasport, sebab cuti ni saya cadang nak pi Krabi dgan Phuket.

      Delete
    2. sahabat saya baru balik dari Krabi..drive keta sendiri guna border pass...perasan x kt border pass skrg ni depa dah kensel 25km tu...????

      Delete
    3. Sebenaqnya kalau nak pi smpai bangkok guna border pass pun bole, polis siam jarang cek, cuma antara berani dgan tak berani ja. Saya ari tu pi rombongan ramai2 jd pakat buat paspot bukan apa klu jd masalah apa2 nti yg lain pun kna tempias. Sbb beberapa kali saya pi sana tak penah sekali pun polis siam mtak border pass atau paspot.

      Delete
  19. Replies
    1. White Card tu borang yg perlu kita isi jika kita nak masuk Thailand guna Pasport, klu guna border pass tak payah. Kita boleh isi di CTC Bukit Kayu Hitam atau juga di mana2 kedai insuran yg terdapat di pekan2 bersempadanan dgan Thailand. Lepas kita isi depa akan keluarkan resit Departure Sheet dan Arrival Sheet yg perlu kita tandatangan, dan imigresen thailand akan simpan resit tu masa kita cop paspot nak masuk dan satu lg salinan depa ambik masa kita nak balik Malaysia.

      Delete
  20. Salam bro...
    Baguih la cerita pengalaman ang neh.. time kaseh bebanyak.. banyak manfaat..

    ReplyDelete
  21. Assalam bro...
    Kedai yg jual insuran ke Hatyai tu mula beroperasi seawall jam berapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kedai Insuran di Padang Besar bukak pukul 9.00 pg, kalau di Bukit Kayu Hitam atau Changlun tak pasti pulak, tapi dlm lingkungan pukul tu ja. Kalau nak cari kedai insuran yg bukak awai, try pi kat CTC Bukit Kayu Hitam, situ bukak awai.

      Delete
  22. assalam...nak tanya,kalau kita bawak tong minyak spare boleh ke? dalam 10liter camtu?bole lepas tak pergi masuk thailand?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak sure plak pasal nih. Nti saya tanya pihak yg lebih arif

      Delete
  23. salam,

    saya teringin nak drive sendiri,asyik dok p dgn kenderaan prebet sapu Thailand je x mencara..cumanya nak tanya...klu la kereta kita rosak..payah dak nak repair ? contoh nya saya pakai Waja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Repair tu tak payah, cuma masalah bahasa ja. Masa buat insuran tu mtak no tel tow car ngan no tel mekanik belah thailand kot2 jd masalah belah sana

      Delete
  24. salam
    saya plan nak gi bangkok dengan train via hadyai bersama-sama keluarga...
    1. nak tanya kena beli insuran gak ker utk setiap anggota keluarga?
    2. ade kena bayar duit visa/ tax ke nak masuk thai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insuran nak beli boleh, tak mau beli pun takpa. Insuran ni utk kaver kita kalau terjadi kemalangan atau menghadapi masalah kesihatan kat sana ja. Duit visa / tax tak payah cam kat Indonesia, cuma nak pi Thailand sediakan duit kopi ja utk urusan cop pasport/ border past, bayaq la RM 1 atau RM 2 kat imigresen depa.

      Delete
  25. Salam. kalau nk pergi hatyai naik train mcm mna eyk ? Perlu dokumen apa . Dan stesen dia berhenti dkt tak dgn pekan hatyai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu nak naik train pun bole, klu org yg lahir dri negeri sempadan dgan thai, ble guna border pass, klu luar ble guna pasport. nti sampai di Padang besar kita akan kna turun cop dokumen tu blah imegresen kita, dan sekali lg kna turun cop belah imegresen thailand. Stesen keretapi Hatyai terletak tak jauh dri pekan hatyai, nak jalan kaki bole nak naik tuk tuk pun bole klu nak ke pekan Hatyai.

      Delete
  26. Hai...
    macam nak drive dari Kl ke krabi...tapi hubby risau keselamatan di selatan Thailand yg katanya bergolak...bagaimana tahap keselamatan di sana yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. puan jangan risau, keselamatan kebanyakan kawasan di selatan thailand masih selamat dan aman, klu nak ke Krabi mmg takdak masalah ttg keselamatan, cuma klu masuk melalui Sungai Golok atau rantau Panjang dan melalui wilayah narathiwat, pattani, dan Yala ja banyak sikit sekatan jalanraya oleh askar siam, klu masuk melalui Padang Besar, wang Kelian, Bukit Kayu Hitam atau Durian Burung mmg selamat.

      Delete
  27. assalam... klu gunakan khidmat Aisar Travel & tour, boleh kr book kan sekali hotel dan van utk ke sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam, boleh, depa bole uruskan

      Delete
  28. Bro.. lesen memandu camne lak?
    kene mohon lesen memandu antarabangsa x??

    ReplyDelete
    Replies
    1. lesen memandu tak payah mohon lesen antarabangsa, kita ble pakai lesen negara kita ja

      Delete
    2. aku insyalah nak drive trus sampai bangkok ujung taun ni..
      singah phuket dulu dgn hadyai time balik..
      7hari becuti.. banyak bende nak tanye ang ni..
      1stime redah masuk thailand nih..

      stesen minyak kat sane jauh2 x?
      masjid, senang cari x?
      do and dont time belajan shoping2..

      Delete
    3. stesen minyak jarak kat sana lebih kurang mcm kat M'sia ja, tak la berapa jauh sgat. Masjid klu belah2 selatan nih mmg senang jumpa la kat tepi2 jalan, tapi bila dah ke atas sikit dah jarang dah. Kat hentian rehat di Wilayah Trang situ ada surau.shoping tu rasanya tadak masalah sgat cuma jgan beli brg2 yg mmg dilarang masuk m'sia cam sex item, senapang atau pistol angin, brg elekrik, beras,.alert dgan barangan kulit, takut kna kulit khinzir.

      Delete
    4. bro..
      stiker biru tu, natang ape sebenarnye..
      insurans untuk kerete ke??
      kedai insurans yg buat stike tu??

      Delete
    5. sticker tu insuran yg kita ambik klu nak ke Thailand, bila kita buat insuran tu, kedai insuran akan bg kat kita suruh pelekat kat kenderaan.

      Delete
    6. stiker tu adalah insuran untuk kereta la ye??

      Delete
  29. a'kum..kereta sy second hand,x tau owner lame pernah msk siam atau tidak,kalo pernah msk x tau dia cop kastam utk kereta keluar dr siam...kalo owner lama x cop keluar makna sy kena denda utk msk siam nnt?dgn sape bley sy semak status eh?samaada imigresen m'sia d b.kayu itam atau kena imigresen siam

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu nak semak status keta penah masuk siam ka dak, kna cek kat imigresen belah siam di kaunter car declaration

      Delete
  30. Sya org perak, tetapi anak2 lahir di Selangor. Kalau nak p hadyai... anak2 sya perlu passport @ border pass je ye? T.kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. kes cam ni elok rasanya puan rujuk kat jab. emigresen sbb sya pun tak berapa arif sgat, klu pendapat saya, rasa-rasanya anak2 puan mmg kna buat pasport klu nak ke thailand

      Delete
  31. saya orang kelantan,menetap di kl,cadang nak ke hatyai cuti sekolah ni,kat mana saya nak buat border pass dan berapa lama dia boleh guna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Border pass nih bole buat dkat imegresen bukit kayu hitam atau Padang Besar waktu pejabat hari bekerja, tempoh dia hanya 6 bulan sahaja

      Delete
  32. ASALAMUALAIKUM & SALAM 1 MALAYSIA

    SYARIKAT KAMI 'NATURE TRANSPORT, TRAVEL' & TOUR' ADA MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN
    SEWA AN BAS PERSIARAN EXCLUSIVE , VAN DAN MPV DENGAN HARGA YANG CUKUP
    BERPATUTAN DAN MURAH.

    KAMI MEMPUNYAI ( PERSIARAN ) JENIS ,

    BAS 2 TINGKAT ( HIGH-DECK ) EXCLUSIVE =
    2 UNIT (baru)

    BAS 1 TINGKAT EXCLUSIVE = 8 UNIT (baru)

    VAN PERSIARAN = 2 UNIT

    MPV EXCLUSIVE = 2 UNIT

    PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN :

    * MENGHANTAR / MENGAMBIL PENUMPANG DARI SEMUA DAERAH DI NEGERI SEMBILAN DAN
    DARI LUAR KE KLIA / LCCT SERTA LAIN-LAIN DESTINASI DI MALAYSIA , THAILAND DAN
    SINGAPORE.

    * MUSLIM TOUR KE THAILAND DAN SINGAPORE SETIAP BULAN. HARGA PAKEJ TOUR DARI RM
    150-300 SEORANG (mengikut kesesuaian program, masa dan bas.
    * lawatan tour kami adalah yang termurah di pasaran. Sila telefon untuk
    keterangan lanjut tour dan jadual bulanan lawatan kami.

    * LAWATAN SAMBIL BELAJAR DARI SEKOLAH,PEGAWAI KERAJAAN, KILANG DAN LAIN-LAIN
    KE SELURUH SEMENANJUNG MALAYSIA. (L.O KERAJAAN DITERIMA)

    * LAWATAN PERCUTIAN LUAR NEGARA KE SINGAPURA, THAILAND KAMI URUSKAN JUGA
    MENGGUNAKAN BAS PERSIARAN VAN DAN MPV.

    * BAS PERSIARAN , VAN DAN MPV BARU, BERSIH. DAN AKAN DIPANDU OLEH PEMANDU YANG
    MESRA DAN BERHEMAH *comformed

    * KADAR HARGA KAMI YANG AMAT BERPATUTAN DAN MURAH. *comformed

    * INSURANS PENUMPANG DAN PERJALANAN SERTA PEMANDU PELANCONG WAJIB KAMI AMBIL.

    SEBARANG TEMPAHAN & PERTANYAAN SILA HUBUNGI
    EN.ASROY (PENGURUS LOGISTIK) = 013-7331100 , tel / fax :06-6315830
    * ( sila tinggalkan sms jika anda tidak dapat menghubungi kami )

    ** tempahan awal berserta deposit tunai 50% diperlukan bagi mengelakkan pertindihan
    program dan jadual bas.(resit rasmi akan diberikan selepas bayaran tunai diterima)

    ReplyDelete
  33. saya kali pertama nak ke hat yai,saya bawa kereta sendiri,agak agak senang tak laluan jalan nak kesana kalu saya masuk melalui padang besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. jalan tu tak susah sgat, tapi seeloknya gunalah GPS yg ada map Thailand, tak la sesat kat sana nti, klu masuk ikut padang besar tak susah, lpas imegresen belah siam, ambik kanan, jalan terus smpai pekan sadao, pastu jumpa simpang 3, belok kiri, straight ja ke Hatyai.

      Delete
  34. Assalammualaikum..
    cuma nak tau jer laa, kan, kot2 ada pengalaman...
    Hotel kat sana....kalo booking bilik katil queen..tp nak sumbat 5 orang ngan anak2 sekali...boleh tak?? hehe. Bukan per...nk singgah hatyai cuma semalaman aje. Utk numpang tido, mandi buang apa2 yg patut jer pun...waktu lain nak keluar...

    Lagi satu...semua passport ke receptionist pegang??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya boleh kot, nak sumbat berapa pun takpa,depa bukan cek pun. Ya, paspot mmg recepcionist yg akan pegang tapi tak semua kot.

      Delete
  35. Salam bro. Nak tanya kalau kenderaan kita ade saman tertunggak yang tak bayar lagi, agak2 lepas tak imigresen untuk ke sana dan balil semula ke malaysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang tu saya tak pasti pulak, rasanya saudara kena berhubung terus dgan jabatan imegresen malaysia.

      Delete
  36. salam bro...tanya skit...saya cadang nak ke hatyai dan krabi bersama isteri dgn bwak kereta....klu keta tu nama blum tukar....sbb nama masih nama adik saya....masih ada utang bank tapi geran ada kat saya...apa perlu saya buat...contoh surat kebenaran dari adik saya mcmmana tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kena ada surat kebenaran dari adik saudara beserta tandatangan dan no ic beliau, kepilkan sekali salinan ic beliau.

      Delete
  37. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



    ReplyDelete
  38. Asalamualikum. Terima kasih daun keladi di ats pemberian maklumat yang begitu terperinci and menggalakkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, terima kasih sudi jengah blog saya yg naif nih, dan sudi baca sedikit ilmu yg dikongsikan.

      Delete
  39. Saya nk ke hatyai dlm mggu ni..so border pass blh siap dlm msa sehari x?

    ReplyDelete
  40. Salam..
    nk tanya, kat hatyai tempat shopping tu byk tak jual brg2 outdoor (khemah, etc)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak jugak la, terutama di Yong Dee Market dan di Santisuk Market, kalau berkesempatan pegi la jalan2 dekat Pasar Malam Hatyai yg dibuka sabtu malam, situ pun banyak jugak barang2 outdoor nih.

      Delete
  41. Salam nak bertanya...
    di hatyai nnt kalau sy nak guna plan data internet nak guna sim card ape yg baik...??so senang xyah beli gps.. hp dah ade gps..
    nak wechat kawan2 pun senang nnt..
    mahal x harga sim card dkat sana??
    Lg 1 sy lahir di kuala lumpur. . Tp menetap di taiping boleh ke nak buat border pass??
    Kalau sy buat surat kenderaan beserta ic pemilik kenderaan palsu adakah pihak imigresen akan mnghubungi pemilik tersebut..? Hahahahaha
    semoga jawpan sy dapat dijawab sbb cuma ini saja yg sy belum nak pasti...
    TERIMA KASIH SEBAB KONGSI BLOG YG MENARIK NI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepanjang pengetahuan saya sim kad belah Thailand internet dia hanya pakai hot spot. Sebagai contoh saudari beli sim kad Thailand jenis True Move atau Orange, yg beharga sekitar Rm 8.00, dia dah sedia tempat2 yg ada spot hot utk talian tersebut contoh di McD, seven eleven dan sebagainya, kalau nak guna data plan internet agak mahal sikit lebih kurang seminggu kna bayar Rm 15.00. Tentang border pass nih dia ikut alamat ic kita, klu alamat di Perak rasanya boleh kot, try tanya imigresen sana, saya tak berapa arif sgat ttg nih.Mengenai surat kenderaan beserta ic pemilik palsu ia tiada kaitan dengan pihak imigresen, ia lebih kepada pihak insuran Thailand yg wajib kita buat sebelum masuk Thailand dan juga pihak Kastam, kemungkinan pihak insuran atau kastam menghubungi pemilik tersebut atau pun cek dalam sistem data mereka adalah tinggi , sebab sekarang nih tgah panas isu kereta curi yg diseludup ke Thailand, isu nih jgan dipandang remeh, klu kna mkn tak habih. Nasihat saya klu nak ke Thailand jgan palsukan apa2, klu tertangkap oleh pihak berkuasa Malaysia, ok lagi, kalau ditangkap pihak Thailand mmg naya. Pihak Thailand memandang berat kes kenderaan yg diseludup masuk Thailand sebab kenderaan2 inilah yg sering digunakan pihak penjenayah Thailand melakukan jenayah dan berkemungkinan dijadikan bom kereta oleh puak pemisah.

      Delete
  42. Salam... kalau gps berapa harga nya ??? Dan dkat mna boleh dapatkan ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. harga GPS nih bergantung softwarenya, yg elok Papago dan Garmin, GPS bole cari kat kedai2 aksesori hanset atau pun dlm online cam Mudah.com ataupun Lelong.com, rega sekitar Rm 100-400 sahaja, yg penting ada map negara yg nak kita lawati.

      Delete
  43. Salam.. lg 1 boleh tak sy nak dapatkan kereta sewa di area perlis utk ke hat yai utk 2 hari... harap dapat mmbantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut pengetahuan saya, kereta sewa tak dibenarkan masuk thailand ( la tgah panas isu kereta seludup) disebabkan apa yg telah maklumkan kat atas, kalau cik nak ke hatyai, bole guna van sewa beserta pemandu ke sana, klu nak perkhidmatan depa bole call 019-5487855 atau 012-4352250 Mohd Arif.

      Delete
  44. Passport tu buat kt mana? Hehe klu sekali buat passport tu maksudnya ke mana2 pun kita boleh pegi lah ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasport boleh dibuat di mana2 Jabatan Imigresen Negeri. ya, dengan adanya pasport kita boleh pegi semua negara kecuali Israel.

      Delete
  45. Salam

    Saya plan nak ke phuket nnt. Cuma kereta saya kereta second hand. Nama dah tukar cuma masih ada loan dengan bank. So pada copy geran tu sebelah depan adalah nama owner lama dan nama saya hanya ada pada salinan belakang copy geran di ruang petukaran hak milikan geran tu. Persoalannya ada ape2 masalah ke masa declare kat custom thailand kat border tu sebab takut jugak kalo dia mintak surat ke atau ape2 memandangkan nama asal pada geran bukan nama saya dan nama saya hanya pada sebelah belakang copy geran tu. Minta pencerahan skit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.... takdak masalah dengan hal tersebut, saudara copy geran tu depan belakang.

      Delete
    2. Terima kasih cuma copy geran perlu pengesahan atau x?

      Delete
    3. Bestnya..kisah pngalaman prjlnan awak..memng sangat2 mmbantu BG mreka yg prtma Kali ke sana... Hotel APA yg strategic utk mbeli belaj jika sya ke sana tak mnggunakn kenderaan melainkn tuk tuk..tqvm yea tuan.. At as prkongsian

      Delete
    4. Banyak hotel sekitar situ yg terletak berdekatan dengan pusat tumpuan pelancong iaitu sekitar kompleks Lee garden Plaza. Ada Asian Hotel, Centara hotel, tune hotel, golden crown hotel, hatyai central hotel, diamond plaza hotel, hatyai holiday, the color hotel dan banyak lg, dlm Agoda.com dan juga tripadvisor pun banyak kalau saudara rajin mencari. Mmg smua hotel ni terletak ytak jauh dari pusat tumpuan, bole berjalan kaki atau naik tuk tuk saja.

      Delete
  46. Salam..klau lesen L motosikal boleh ke bawa masuk ke thailand dan ride dlm sana? Trina kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam...Kalau lesen L, takdak masalah kalau nak memandu belah sana, cuma dokumen motosikal ja kena lengkap.

      Delete
  47. salam en asrul...sy nk ke hadyai naik bas dr pudu sbtu ni..dn insyaAllah smpu awal pg ahad d BKH,nk tanya pej imigresen BKH buka ke hr ahad???sbb sy nk buat border pas dsana...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, Imegresen Kedah bukak hari ahad sebab jabatan2 kerajaan mmg bekerja pada hari ahad di Kedah. Sebab cuti am depa hari jumaat dan sabtu.

      Delete
  48. Salam...saya nak tanya keadaan di hatyai buat masa sekarang selamat ke utk pelancong Malaysia. Saya bercadang nak pegi cuti sekolah bulan 12 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat masa sekarang nih alhamdulilah selamat untuk pelancong, tapi selalulah mengikuti perkembangan semasa di berita2 tv, surat khabar ataupun internet mengenai suasana di Hatyai sebab kita tak tau apa akan berlaku pada masa akan datang.

      Delete
  49. Story yg menarik..dari hatyai ke songkhla berapa jam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari Bandar Hatyai ke Songkhla tak jauh, lebih kurang setengah jam perjalanan ja

      Delete
  50. nak p dengan wife..anak 3 tahun + baby 10 bulan.. masing2 kena ada pasport ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya , kna buat pasport kat depa, sebab dah termaktub dalam peraturan imigresen di mana setiap warganegara wajib mempunyai pasport antarabangsa jika ingin ke negara luar.

      Delete
  51. Salam encik asrul. Sya nk tanya sikit. Kalau hendak ke hatyai dgn menggunakan kereta tetapi owner x pegi mcm mna caranya ya? Lagi satu, kalau sya nk ke pusat bundle di daerah sadao, pada pendapat encik asrul, laluan mana yg mudah utk ke sadao, dari bukit kayu hitam atau padang besar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak pi dengan kenderaan tanpa kehadiran ownernya, kna buat satu surat pengesahan dari owner tersebut. Kalau nak pi Nat Krok Ngek atau nat bundle tu sya lebih suka pi ikut padang besar, tak jem sangat kat border tu, kalau nak kira jauh lebih kurang ja dri kedua-dua arah

      Delete
  52. Assalamualaikum encik.. saya nk ke krabi next year guna kereta kawan.. saya nk tanya surat kebenaran tu nk buat in bahasa ke in english? Pastu kita kena bawa surat tu, geran fotostat dan i/c owner utk di cop di balai polis kita kan? Apa lg yg kita nk kena cop dan berapa salinan kita nk kena buat cop tu.. bukan apa nti klau xlengkap dokumen nk kena ulang alik leceh pulak rasa kan.. terima kasih encik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, seelok-eloknya surat kebenaran tu tulis satu bahasa melayu dan satu lg inggeris. buat lebih kurang 4 atau 5 salinan, saya rasa hanya tu ja la dokumen yg perlu.

      Delete
  53. salam,kalau nak p 4 org adik beradik border pas kena ada setiap sorg ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dulu bole buat satu border pass untuk 6 orang, tp la ni dah tak bole dah kot, kira setiap orang kna ada border pass masing2, la border pass dah macam pasport dah rupa dia, expired 1 tahun, cuma rm 10.00 ja satu border pass.

      Delete
  54. Salam..yong dee market n santisuk market yg bro kata tu berdekatan dgn lee garden ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya berdekatan dgan Lee Garden, cuma takdak signboard ja sebab dia berdekatan dgan hotel Yong Dee

      Delete
  55. say nak borong baju kat thailand, tau tak kat mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. try la pi tanya mana2 peniaga baju kat thailand klu nak beli borong kot2 depa bole supply

      Delete
  56. Takdak soalan dh nak tanya.semua soalan org dh tnya jawapan pn smua dh lengkap.haha..

    ReplyDelete
  57. Salam...lesen memandu perlu pengesahan JPJ atau tidak??

    ReplyDelete
  58. Selepas settle urusan declare gran n insuran kereta..adakah pihak imegresen thailand nk tgk kereta kita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang ni random, ikut pegawai imigresen Thailand tersebut, kadang2 ada yg cek , kadang2 dak. Tapi klu dia cek pun dia tgok jenis, no plat ngan kaler ja sama ka dak ngan geran.

      Delete
  59. Klau kita gne borderpas sampai ke bangkok,polis thailand cek kita xde passport. Apa tindakan mereka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak mahir sangat undang2 imigration Thailand, tapi kalau kita kena tangkap menggunakan border pass melepasi limit mungkin kita dikenakan denda ataupun paling teruk kna penjara.Tapi saya tak galakkan buat perkara tu sebab klu ikut pengalaman sapa yg penah kna tangkap kat Thailand, org kata makan tak habih.Seeloknya ikut la undang2 sempadan ni ikut prosedur.Lagi satu klu kita check in mana2 hotel dan pihak hotel minta border pass atau pasport sebagai cagaran, makesure kita dah fotostat 2,3 copy dokumen tersebut sebagai bukti jika diperiksa pihak berkuasa Thailand.

      Delete
  60. kat mana nk beli prepaid SIM Thailand sebelum masuk kaunter imigresen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kat belah pekan Bukit kayu hitam atau pekan padang besar rasanya ada kot kat kedai 24 jam , takpun try tanya kedai2 runcit kat situ.

      Delete
  61. saya kali pertama nak ke hatyai,saya bawa kereta sendiri,agak agak senang tak laluan jalan nak kesana kalu saya masuk melalui bukit kayu hitam... Jalan ke hatyai ada tulisan melayu x?? Tengok map mcm senang je... bagi info sikit jalan ke hatyai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasihat saya klu tak berapa mahir elok la pakai GPS, klu jalan dri bukit kayu hitam nak ke sana tu tak la berapa susah, jalan straight ja, tp klu masuk dalam pekan Hatyai tu jenuh jugak la klu tak tau jalan, takut sesat takpun kna jalan one way. Signboard jalan kat sana ada tulisan rumi. Bab jalan saya tak mahir sangat sebab saya pun guna bantuan GPS Papago hehehehe.....

      Delete
  62. kalau saya x nak boking hotel tapi nak walk-in je agak2 senang x nk dpt hotel.... ada x hotel budget berdekatan dgn area lee garden tu... Asian Hotel dkt dgn hamid restoran ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu nak walk in klu bukan time cuti sekolah rasanya tarak masalah kot, tp klu pi time cuti sekolah saya tak konfom. Banyak hotel bajet yg berdekatan ngan Lee Garden cam Hotel Yong Dee, Grand Plaza Hotel, Siam Centre hotel, the regency hotel. Ya hotel Asian dekat ja dgan Hamid restoran, dalam 26 langkah berjalan.

      Delete
  63. Salam bro....sy dr penang, plan nk g hatyai pastu phuket krabi...ada x tempat selamat nk park kereta utk 3 hari sbb naik van ke phuke krabi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada, dekat The Zon , kompleks bebas cukai di Bukit Kayu Hitam ada sediakan parking kereta persendirian yang dikenakan bayaran Rm 12.00 semalam.

      Delete
  64. Kalau nak pegi phuket from bukit kayu hitam susah tak jalannya? Saya plan nk pegi hujung minggu ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jalan dia tak susah sangat, naik highway ja, ada signboard, nak ke sana kita kna lalu Satun, Phatalung, Trang , Krabi, Phang-nga dan bru sampai Phuket, ikut signboard tempat tu ja, nti sampai la Phuket, cuma masa perjalanan tu jauh sikit lebih kurang 8 hingga 9 jam perjalanan.

      Delete
  65. Assalam En. Asrul, terima kasih dgn segala maklumat dr En. Asrul... Akhirnya saya smpi di Hatyai dr. 18 - 21.12.2014... Biarpun sepnjng perjlnan hujan x henti2... terima kasih byk2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, tahniah diucapkan, mmg klu pi musim cuti sek ujung taun akan terkena tempias angin monsun, tp klu saudari enjoy pi sana mmg akan jd satu kenangan terindah. pi skali pasti nak pi lagi hahahaha...

      Delete
  66. Hi nak tanye... saye naik train dari kl ke hat yai... mase chop entry kat padang besar tu kena baya visa ke? Boleh tlg share berape kene bayar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visa? rasanya tak kena bayaran visa kot, sbb saya dok pi tak penah kna bayaq visa, bayaq duit kopi imegresen Thai ada la.

      Delete
  67. Salam,
    Nk tnye lps dr immigresen thiland, ada x servis/transpoter/teksi yg nk bwk kita jln sekitar sempadan. Plan nk bwk family jln2/mkn di thailand lebih kurang 3-4jam lepas tu masuk malaysia balik..Jnji dh smpi thailand

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada, teksi atau moto yg sediakan servis tu, sblm sempadan Thailand pun depa dah ada tawar khidmat depa belah M'sia nih. Kna pandai tawar menawar la ngan depa. Depa ramai kat belah Bukit Kayu Hitam ngan pekan Danok

      Delete
    2. Insurance kereta & motor masuk Thailand boleh buat di Changlun Tours. Di sini saya bagi GPS Coordinate
      N 6.424716
      E 100.428494

      Delete
  68. sy menawarkan khidmat van changlon/kangar ke hatyai/thai..sila hubungi 0147580253 ~Pit..tq..

    ReplyDelete
  69. Salam..baby bawah 1 thun kena bawa passport juga ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, baby bawah 1 tahun pun kna bwa pasport, sbb border pass pun baby bawah 1 tahun kna buat jugak.

      Delete
  70. Saya ic 07 penang boleh dak nak masuk pi hatyai pakai border pass? Bayaran dan nak buat kat mana ya. Terima kasih


    ReplyDelete
    Replies
    1. ic Penang tak dibenarkan buat border pass, border pass hanya dibenarkan utk penduduk yg dilahirkan di negeri yg bersempadan dgan Thailand spt perlis, Kedah, perak dan Kelantan sahaja. Saudara/saudari bole masuk ke Thailand menggunakan passport antarabangsa yg boleh dibuat di jabatan imigresen negeri masing2 atau mana2 negeri. kadar bayaran passport antarabangsa adalah seperti berikut, •Permohonan biasa berumur 12 tahun hingga 59 tahun: RM200
      •Pemohon warga emas iaitu 60 tahun ke atas: RM100
      •Pemohon kanak-kanak umur 12 tahun ke bawah: RM100
      •Jemaah haji: RM100
      •Pelajar yang mengikuti pengajian luar negara: RM100
      •OKU: Percuma tiada bayaran


      Delete
  71. Salam abg, kalau nk pegi hatyai tu ap yg sbnarnya kena ade?? x berape faham?

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu nak pi tanpa kenderaan sendiri just buat border pass ja klu dilahirkan di negeri bersempadanan dgan thai, klu nak pi dgan kenderaan sendiri kna buat salinan geran keta, ambik insuran thai dan buat car declaration di imigresen thai.

      Delete
  72. Salam asrul.. Kedai acc 4x4 byk kan kt hatyai.. Sy cdng pg sana dgn 4x4 tukar brg accessori kt sana dn blik malaysia.. Imigresen siam or malaysia akan check ke/ perasan keta kita dah tukar brg kt sana. Nanti ke tax pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalunya depa tak cek pun, tp kalau ada alat ganti yg di bawa balik kemungkinan utk depa cek adalah tinggi.

      Delete
  73. Stesen miyak kt sana mcm mne? Stesen ape ya? Sy isi diesel 4x4

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy msuk ikut rantau panjang

      Delete
    2. Perlu ke sy simpan resit dan tunjuk bila imigresen prasan sy tukar brg 4x4 kt sana? Perlu mgaku n tunjuk resit or ckp pg bcuti je?

      Delete
    3. semua stesen minyak kat sana ada jual diesel. imigresen tak akan cek, yg cek kemungkinan pihak kastam, seeloknya simpan la resit pembelian, kalau2 depa tanya maklumla pegi bercuti pastu sambil tukar spare part .

      Delete
  74. Slm,,en asrul nk tnye,,klu ic almt di grik sbb pnh mnetap kt sne skjap,,skang dh dok kl,,blh ke pkai border pass wlu dh de passport,,(mlg nsib passport ttinggl mse plan ke hatyai ari 2,,)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, kalau ic puan masih alamat Grik, Perak, puan bole buat border pass.

      Delete
  75. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  76. Salam. Saya nak tanya saya org Kedah tp nak p jalan kat kelantan. Kalau nak masuk ikut rantau panjang dan buat border pass kt sana boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam, boleh, jika ic saudari masih beralamat di negeri2 bersempadanan dengan Thailand, saudari bole buat border pass kat mana2 negeri.

      Delete
  77. Kalu naik keretA dri msia dan amik kenderaan siap,di mana nak paking kereta kita??

    ReplyDelete
  78. Replies
    1. Kalau saudara masuk ikut pintu Bukit Kayu Hitam, saudara boleh tinggalkan kereta di tempat parking dalam Kompleks Bebas Cukai ataupun di tempat parking di belakang Imigresen Thailand (pastikan berkunci). Kalau belah Padang Besar saya tak pasti plak.

      Delete
  79. perkongsian yang menarik... dalam komen penuh dengan soalan dah macam kaunter pertanyaan pulak. tp yang bestnya saudara tetap menjawab semua soalan yang ditanya.
    terbaik bro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jutaan terima kasih sebab sudi singgah teratak maya saya yg serba naif ni, mana2 pembaca yg bertanyakan soalan dan memerlukan bantuan InsyaAllah saya akan cuba membantu setakat yg termampu. Kalau bole saya tak mau menghampakan setiap pembaca yg menanyakan soalan sebab saya pun seorang pembaca blog dan berasa sedikit kecewa apabila ada soalan2 saya tidak berjawab, jd atas sebab itu sya cuba tidak menghampakan pembaca2 yg menanyakan soalan2 kerana setiap jawapan adalah secebis ilmu yg perlu dikongsi.Terima kasih sekali lagi sya ucapkan kerana sudi menjengah blog sya yg serba kekurangan ini.

      Delete
    2. Pngisian blog yg sangat2 mmbntu BG mereka yg akan ke hat yai... Maaf nak Tanya...jika sya masuk hat Yai mnggunkn Ktm..hotel APA yg paling strtegik jka sya hndk shopping dn pergi ke tmpt2 mnarik sekitar hat Yai...hnya brjalan kaki...trma ksh

      Delete
    3. stesen keretapi hatyai terletak tak jauh dari pusat tumpuannya, kalau nak hotel terdekat dekat situ tuan bole menginap di hotel Ladda Guest House,Hotel Aloha, kim hua Hotel ataupun Hat Yai Central hotel. Hotel2 ni terletak berdekatan dgan stesen keretapi dan tak jauh dari tempat2 tumpuan pelancong sekitar Lee Garden Plaza macam Santisuk Market dan juga Yong Dee Market .

      Delete
  80. Asalam. Nak tanya, saya bercadang nak stay di hat yai 3 malam dan di songkhla 3 malam. Adakah berbaloi brmalam di songkhla?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam, dkat Songkhla pun banyak tempat2 yg menarik mcm Pantai Samila, Zoo Songkhla, Songkhla Aquarium, Muzium Songkhla jadi kalau bermalam di Songkhla pun mmg berbaloi2.

      Delete
  81. Salam en asrul mtak no fone...saje nak jadi fren bole tak...berapa kadar rm biasanya en asrul tkar untuk ke thailand hatyai dan krabi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadar tukaran wang ni bergantung atas beberapa faktor, antaranya jarak perjalanan kita, berkeluarga atau solo, tujuan kita ke sana ( utk shopping atau hanya bersiar2). Saya selalu tukaq Rm 400.00 ja, (Isi minyak penuh di M'sia). Tp bawakla cash RM dalam tangan sbb klu tak cukup bole tukar di kdai moneychanger yg bersepah kat sana. Klu ada akaun CIMB bole mtak depa approvedkan penggunaan di CIMB Thailand.

      Delete
  82. En asrul saya nak ke hatyaiii 25 dec ni soo..first time ni nak drive ke thailan..hiway nya ada tol ker

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau saudara nak drive hanya ke Hatyi atau Krabi memang takdak tol sepanjang lebuhraya ke sana.

      Delete
  83. Saya lahir di kedah..dan menetap di pulau pinang..ic saya alamat penang..kalau saya nk buat border pass boleh tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ic Kedah bole buat border pass w'pun alamat di negeri lain.

      Delete
  84. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

    Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

    ReplyDelete
  85. Insurans Kereta Ke Thailand

    Saya menyediakan perkhidmatan dokumen untuk mereka yang ingin melancong ke Thailand dengan membawa kereta dan motorsikal sendiri.

    1) Membeli Insurans Thailand kenderaan anda untuk bila-bila tarikh yang di kehendaki.
    2) 2 Set Borang TM2 Maklumat Pembawa (Information Conveyance) dan TM3 Senarai Penumpang (Passenger List).
    3) Membeli Borang TM6 Visa Berlepas & Ketibaan (Arrival & Departure).
    4) Pos semua di atas ke alamat rumah atau pejabat anda.

    Layari Link di bawah
    http://nurmas-homestay.blogspot.my/2015/12/perkhidmatan-insurans-ke-thailand.html?m=1

    ReplyDelete
  86. berapa lama kena ambik passport sblum pergi bercuti..ada tempoh x

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk buat passport baru sblm pergi bercuti takdak tempoh spesifik, seeloknya buat la awal snang nak buat perancangan. Kalau yang dah ada passport tu kna la cek tempoh expired tu, kita kna renew balik passport 6 bulan sblm tarikh tamat tempoh. Kalau kita booking online tiket flight atau hotel kadang2 pihak sykt mtak no passport kalau urusan ke luar Negara jd kita kna la buat passport dahulu sblm membuat tempahan.

      Delete
  87. assalamualaikum
    saya dahris dari medan, insya allah akan melaksanakan lawatan ke thailand membawa pelajar sebanyak 40 orang, mohon bantuannya share pengalaman selama dithailand. adapun email saya dahrisganteng@gmail.com, dan saya juga mencari informasi bus yang dapat membawa kami.terima kasih. wassalam.

    ReplyDelete
  88. SALAM NAK TANYA..BRAPA HARGA UNTUK BUAT BORDER PASS.. DAN MAXIMUM UTK BERAPA ORG?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, harga satu border pass Rm 10.00 untuk tempoh setahun. satu border pass hanya untuk seorang sahaja kalau berumur 12 tahun ke atas. Kalau 12 tahun ke bawah bole buat satu border pass bersekali dengan ibu tak kisah la 2 beradik ka, ataupun 4 beradik ka.

      Delete
  89. untuk meguna transport ke hadyai cuba hubungi aban ni

    hatyaicartravel.blogspot.my/2016/01/sewa-van-kereta-ke-thailand.html?m=1

    ReplyDelete
  90. Salam...saya nak ke kelantan melalui Durian Burung...bleh bg guide sket tak tuan...brapa jam perjalanan utk smpai ke Rantau Panjang...Brapa Km...dan apa lg yg saya perlu tahu untuk perjalanan tersebut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, perjalanan dari durian burung ke rantau panjang melalui thailand memakan masa cuma 1 jam 4 minit berbanding 5 jam perjalanan melalui Grik. kalau en nak ke rantau panjang melaui thailand prosedur macam biasa la, kna ada border pass / pasport, klu guna kenderaan kna ikut prosedur bawa masuk kenderaan, minyak seeloknya isi penuh di malaysia sbb harga minyak thailand mahal, lg satu klu masuk daerah narathiwat dan pattani akan jumpa banyak pos2 pemeriksaan keselamatan sepanjang perjalanan.

      Delete
  91. 1 jam ja ?? dah sampai rantau panjang.......dekat nyaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. sori bukan 1 jam, tapi 4 jam 25 minit, dgan jarak 244 km. cuma dekat 1 jam perjalanan berbanding melalui Grik ke Rantau Panjang

      Delete
  92. Bang Shaban +66814795433
    www.hatyaivantour.com
    Van sevis dengan sopir (driver) di seluruh thailand Malaysia dan Singapura ..Dengan layanan profesional berpengalaman lebih dari 20 tahun...

    ReplyDelete
  93. Bang Shaban +66814795433
    www.hatyaivantour.com
    Van sevis dengan sopir (driver) di seluruh thailand Malaysia dan Singapura ..Dengan layanan profesional berpengalaman lebih dari 20 tahun...

    ReplyDelete
  94. kalau pakai kereta nama ayah macam mana ? kena ada surat kebenaran jugak ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena ada surat kebenaran kalau pemilik kenderaan tak ikut sekali dengan kita ke thailand waima ayah kita sekalipun.

      Delete
  95. salam semua..teringin nak p..apa kata kita p konvoi ramai2 ijut yg dh tahu jalan kat sana setuju x?

    ReplyDelete