Jangan Clik

Thursday, December 18, 2014

Koleksi mainan kartun M.A.S.K

Satu lagi koleksi mainan siri kartun era 80 an dalam koleksi aku adalah dari kartun Mobile Armored Strike Kommand atau singkatannya ialah M.A.S.K   yang diketuai oleh Matt Trekker untuk melawan kuasa kejahatan dari geng Vicious Evil Network Of Mayhem atau singkatannya V.E.N.O.M yang dipimpin oleh Miles Mayhem. Siri kartun ini diterbitkan oleh DIC Enterprise dengan usahasama dengan syarikat pembuat alatan mainan Kenner yg mana ulasan aku dalam post sebelum ini bahawa era tahun 80 an mmg banyak syarikat mainan membuat usahasama dengan syarikat produksi dalam menerbitkan rancangan kartun supaya penjualan mainan untuk siri ini lebih laris atas promosi meluas rancangan kartun tersebut.
Ni antara koleksi mainan M.A.S.K aku, klu ikutkan mmg sikit la sebab watak dalam siri kartun ni banyak tapi klu nak kumpul semua mau botak rambut ngan bauk aku sebab mainan ni dah hampir 20 tahun dikeluarkan dan mmg takdak dah yg baru di pasaran jd dia punya harga mmg harga anak dara la hahaha... jadi macam besa la aku  beli hanya watak utama saja, yg lain2 tu aku kumpul sikit2.Dua2 group ni masing2 mempunyai kenderaan yang sungguh canggih yg boleh berubah bentuk dan hampir kesemua karakternya memakai topeng atau Mask sesuai dgan judul kartun nih. Jadi jom kita berkenalan dgan watak2 utama siri kartun M.A.S.K. ni.
Matt Trekker ( Thunderhawk)
Watak yg paling aku ingat sebab dia ada keta bole terbang cam keta Back To The Future tu, Matt Trekker ni naik keta merah Chevrolet Camaro yang boleh bertukaq jadi kapal terbang dan dia memakai topeng yang dipanggil Spectrum, yang menariknya topeng Spectrum ni dia bole mengeluarkan bunyi super sonic untuk mempertahankan diri.
Bruce Sato dan Alex Sector ( Rhino)
Rhino adalah treler jenis Kenworth yang bertindak sebagai pusat arahan dan juga platform pertahanan sebab dia ada misile macam peluru berpandu  untuk menangkis serangan musuh. Rhino ni dikendalikan oleh 2 orang iaitu Bruce Sato dengan topengnya Lifter dan co pilotnya Alex Sector dengan topengnya Jack Rabbit.
Miles Mayhem (Switchblade)
Bila dah ada hero mestila ada watak villain kan, haa.. ni la bapak kantornya iaitu Miles "Wolf" Mayhem yang menaiki kenderaannya yg boleh bertukar dari helikopter ke jet pejuang. Dia memakai topeng yg digelar Viper yg boleh menyembur bisa macam ulaq senduk semboq tu la, mmg sesuai la dgan imej jahat beliau. Muka dia lebih kurang iras2 rupa Arwah Saddam Hussain.
Floyd Malloy ( Vampire)
Beliau merupakan rakan sekutu Miley Mayhem dari geng V.E.N.O.M. dan juga merupakan ketua geng moto serta mahir dengan pergaduhan jalanan, beliau memakai topeng Buckshot yg boleh menembak ball bearing ke arah musuh. Motosikal kaler merah bijik remia dia ni bole bertukaq jadi jet bila bertempur.
Julio Lopez ( Firefly)
Mamat hispanik yang menaiki kenderaan buggy yang boleh bertukar jadi jet. Beliau merupakan watak baik dri geng M.A.S.K.Beliau memakai topeng Streamer yang bole memancutkan gam, buih busa ataupun minyak ke arah musuh.
Bruno Sheppard (Stingger)
Salah satu watak jahat dri geng V.E.N.O.M yang menaiki kereta bewarna oren jenis Pontiac GTO yang boleh bertukar menjadi kereta kebal.  Beliau memakai topeng bernama Magna Beam yang mempunyai keistemewaan menarik atau memusnahkan objek besi. Itulah serba sedikit watak2 koleksi mainan kartun M.A.S.K yang ada dalam simpanan aku yang selepas siri kartun tersebut juga ada mengeluarkan komik dan juga permainan game tentang kartun M.A.S.K nih. Nantikan post koleksi mainan kartun 80 an aku yg lain di masa akan datang.

2 comments:

  1. Replies
    1. saya beli dalam ebay mainan ni, tapi kalau tak salah dekat flea market amcorp mall pun ada jual rasanya tapi kna mencari la sikit, harga dia ble tahan gak la hahahaha...

      Delete