Jangan Clik

Friday, December 24, 2021

Nissan Serena

 


Akhirnya dapat jugak beli keta besaq sikit dari Grand Livina setelah penat berjimat cermat dan ikat perut kihkihkih... 🤭🤭🤭

Sebenaqnya takdak istilah ikat perut pun, selalunya alasan tu org bg supaya nampak beradap dlm bercakap.. merendah org kata, sebagai contoh bila org puji kita nampak kurus, takkan kita nak jawab "mmg aku kurus pun mana penah tembun" kan nampak cam eksyen plak kan, jd kita kena la jawab "eh taklah, baju ni kot yg buat nampak kurus". 

Macam tu jugak bila org kata "eh ang beli keta mahal2 ni sahih bulan2 kena bayaq beribu", takkan nak jawab "eh takdak hal la, keta ni aku bayaq seribu lebih ja, gaji aku rm 8k kot tak terkesan pun", tak ka bunyi macam menyombong kan, jadi selalunya kita jawab "bole tahan la, sampai terpaksa berjimat cermat ikat perut gak la nak bulih pun hehehehe..". Tak la nampak eksyen sangat wpun bayaran bulanan tu tak la membuatkan beliau sampai berjimat cermat ikat perut tambah2 kalau dlm keluarga tu banyak mulut nak kena isi. Bila dia membuat komitmen hutang tentu-tentulah dia dah calculate berapa perbelanjaan bulanan dan keperluan lain bagi cukup dulu baru bole buat hutang lain. Jadi jangan la ambik ayat org tu buat serius macam dia desperate ikat perut betul2 sebab berhutang beli aset2 keperluan tu sebab selagi dia tak pi ketuk pintu rumah org len mintak duit berutang nak beli beras tu kira ekonomi dia stabil lg la kan. Kadang2 org yg ambik serius ayat tu bukan apa, sebab dalam hati timbulnya unsur iri hati, cemburu.. sepatutnya kalau kita nak bahagia, kita kena tanamkan perasaan gembira bila tengok org sekeliling kita mampu pakai lebih pada kita, tu rezeki dia, ni rezeki kita, kalau ada rasa iri hati pun simpan2 dalam diri kita sudahla, takyah nak canang2 dekat org lain. Malu kat orang 😂😂..

Setelah hampir 8 tahun Nissan Grand Livina aku berbakti akhirnya beliau digantikan dengan kenderaan yang besaq sedikit seiiring dengan pertambahan umoq anak2 aku yg makin membesar dan lebih selesa la sikit duduk dalam keta yg lebih privasi sbb keta Serena ni seat dia sorang satu, lagi satu dah banyak teknologi automotive yg dah ditambah baik sepanjang 8 taun ni di ruangan enjin mahupun ruang rekaan dalaman dgan enjin hybrid yg ternyata menjimatkan minyak perkilometer dan teknologi keselamatan dan ruang interior dalaman keta, ada tempat caj bateri USB  di setiap seat driver dan juga penumpang sbb la kan zaman teknologi digital semua dah ada smartphone sendiri jd benda tu dah macam keperluan ,ada meja makan lipat macam dalam kapal terbang (sebab anak2 aku suka makan dalam keta), punat kawalan dan lubang aircond ada di area penumpang jd takdala anak2 aku berebut nak dok seat tengah cam dulu sbb berebut pakat nak kena aircond, ada display monitor yg bole main macam2 video, ada waze sbb aku dulu kena bukak ikut henpon, tempat sangkut ada di semua seat, tempat letak botoi ayaq ada banyak di setiap seat, tempat isi minyak yg cup less, ruang bonet belakang yg besaq dan yang penting luas dan selesa dari kereta lama dan aku mmg ambik kira segala aspek ni sebab bagi aku keta Serena ni mmg famili car yg terbaik dari segala hal. 

Dan macam aku cakap sebelum ni setiap apa yang aku buat, apa yang aku beli adalah untuk keselesaan keluarga aku, sebab itu tanggungjawab utama setiap ketua keluarga untuk memberi keselesaan, kebahagian, keselamatan pada semua ahli keluarga supaya anak2 aku dapat sesuatu yang lebih baik dari zaman kanak2 babah dan ibu mereka dulu, itu sahaja.Kegembiraan anak2 adalah kebahagian bagi kami berdua kerana impian dan kesederhanaan setiap orang tu berbeza, cubalah gapai selagi berkesempatan kerana mati itu pasti, takut takdan merasa dah dijemput illahi. Nak beli barang2 hobi yg dah lama idam, belilah kalau mampu, kalau nak travel waima ke Galapagos sekali pun pi lah selagi berkemampuan, nak beli baju, seluar, handbag cantik, mahal2 belilah kalau berkenan, nak pakai kereta mewah, besar belilah ikut kemampuan, nak beli rumah besaq, bertingkat2 ,dua tiga biji belilah selagi mampu sebab kebahagian setiap orang berbeza, ia tak salah selagi tak menyusahkan orang lain, janganlah selalu pergunakan ayat "kalau", ishh...aku beli kereta hutang banyak ni ''kalau'' pencen nanti jenuh nak bayaq, jangan nak tunggu pencen, takut takdan pencen ajal menjemput awai ka, diuji kesihatan yg teruk ka, takdan nak merasa dah, beli rumah bertingkat2 ni "kalau" aku tua sakit lutut jenuh nak naik tangga, kalau sakit lutut tak larat naik tangga dok ja la kat bilik bawah, jika takdak sapa nak bersihkan tingkat atas, upah ja la cleaner gaji harian, sebab ramai pertikai beli rumah besaq2, bertingkat2 nanti tua tinggai berdua ja sebab anak2 dah besaq ada life sendiri, pastu kalau depa balik jengok kita, berkumpul keluarga takkan nak suruh semua tidoq kat ruang tamu? kat homestay? pacak khemah? kurang2 dah ada bilik utk setiap family, aurat anak menantu kena jaga jugak, balik berkumpul keluarga tapi tidoq kat homestay, kat hotel, pacak khemah, baik takyah berkumpul sebab tu org beli rumah bertingkat, bilik banyak dan pakai kereta besaq ni masa anak2 tengah membesaq sebab masing2 nak privasi sendiri dan yg utama adalah selesa dari kehidupan masa lalu ibu dan babah dia lalui yg nak berjalan dalam rumah pun berselisih punggung. Ingatlah apa yang org lain cuba gapai impiannya adalah tak salah, yang salah apabila kita asyik pertikai impian dia kerana tak menurut pendapat kita dan meraikan pulak perbezaan tersebut dan ianya adalah salah untuk kita memaksa orang lain ikut cara kita kerana pencapaian setiap orang tak sama. 

Welcome to my family Serena.







No comments:

Post a Comment