Jangan Clik

Thursday, April 11, 2013

CPU Pasang Sendiri (Self made)

Kalau la hampa ataupun kengkawan yang  ada kemahiran dalam pemasangan komponen komputer, bole la praktikkan. Kalu takdak ble la pi belajaq mengikuti kursus jangka pendek anjuran Kolej Komuniti yg ada ditawarkan di setiap negeri masing2. Aku pun sebenaqnya upah memba aku buat CPU Pasang sendiri nih, cuma aku pi beli part2 komputer saja dan bg dia pasang serta install segala mak nenek program terkini macam Window 7, Photoshop CS6 dan macam2 lg la termasuk la game (hehehehe...dah antu game, nak buat gena, rugila buat power2 tak main game kan). Dah kalau namanya pasang sendiri ofkos la takdak tertera nama mcm Acer, Dell, Hp, dan bermacam CPU readymade yg lain, yg ada cuma jenama casing ja cam casing aku (Raidmax). Kalau ikut pengiraan kos bg aku CPU pasang sendiri nih lebih menjimatkan wang dan kita ble pasang part dan spefikasi komputer ikut kehendak kita.

Spefikasi CPU pasang sendiri aku.

- Processor Intel Core i7 3.4 Ghz
- Hard Disk - 500 Gb (Samsung)
                  - 1.0 Tb (Seagate)
- Ram - Kingston 4 Gb DDR3 1333 (4 unit = 16 Gb)
- Optical Drive - Samsung DVD-RW 24X (Sata)
- Cooler Master Extreme II 475W
- Motherboard - Asus P8Z77-V LX
- Graphic Card- Leadtek nVidia GT630 4GB DDR3
- Casing -Raidmax Cosmos II (aku teringin gak nak boh casing yg ada 4 kipas  dan bentuk cam muka tokwan transformers tu, tapi rega mahai sgat, lari bajet)

4 comments:

  1. Berapa kos keseluruhan untuk CPU ini?

    ReplyDelete
  2. assalamulaikum..
    mintak pendapat sikit
    pertama sekali klo kita nak buat CPU
    barang apa yang perlu beli dahulu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr susah jugak soalan nih hehehe... rasa saya brg yg pertama kalau nak beli rasanya processor kot, sebab prosessor nih otak cpu dan harganya mahal sikit, ikut kemampuan la. pastu bole la beli ram, motherboard dll.

      Delete