Jangan Clik

Tuesday, June 9, 2020

Susah senang hidup di awal perkahwinan

Terbaca posting di laman sosial beberapa hari lalu mengenai susah senangnya kehidupan di awal perkahwinan. Mungkin ada yang menyangka hidup berumahtangga tu adalah sebuah alam yang sangat indah, tetapi realitinya alam perkahwinan tak semua indah seperti yang disangka, ada pahit manisnya juga, dan itulah cabaran yang bakal kita lalui apabila bergelar suami isteri.Zaman susah senang hidup berumahtangga aku dan isteri di awal2 perkahwinan berjaya ditempuh dengan sederhana walaupun ada ombak yg melanda dan Alhamdulillah bahtera perkahwinan yang dibina atas restu keluarga ini berjaya kami harungi bersama-sama disamping kehadiran 3 orang cahaya mata pengikat dan penyeri kasih cinta kami sekeluarga.
Walaupun sebelum berkahwin aku sudah membeli rumah di Perlis tapi itulah perancangan Allah adalah yang terbaik. Isteri aku tak dapat posting di Perlis sbb tiada kekosongan dan telah mendapat  penempatan di sekolah Menengah Seberang Perak, Alor Setar Kedah, jadi untuk memudahkan urusan isteri aku ke sekolah kami sepakat menginap di kuarters kerajaan dalam sekolah dan bermulah hidup sederhana alam rumahtangga kami di bumi Kedah tercinta ini. Ni gambar2 aku ceduk dari posting dalam blog ni awal2 dulu masa aku mula2 menginap di kuarters, masa ni lah first time aku guna kad kredit aku beli perabot rumah, klu tak salah aku beli  sofa, meja kopi, kabinet tv, rak buku, katil dan tilam termasuk meja solek berharga Rm 1,500.00 semua. Tikar buluh dan karpet tu aku beli sebelum kahwin lagi di Nilai, N9. Tv pun tv lama aku masa aku beli time bujang dulu, yg lampu gantung tu adalah lampu guna bateri yg bole dicaj semula sbb awal2 aku duduk elektrik lambat dipasang ke rumah kami menyebabkan kami terpaksa hidup tanpa elektrik selama 2 minggu, tu pun nasib baik jiran kami Cikgu Nor sudi tolong caj lampu tu kat kami dan ada tawarkan guna elektrik rumah dia dulu yg mana kami sambung guna wayar extension yg kami guna utk kipas ja sbb kesian wife aku masa ni sarat mengandung anak sulung. Semua perabot yg aku beli dulu ni semua dah rosak, yg tinggal cuma rak buku tu ja, maklum la perabot murah diperbuat dari serbuk kayu getah, kna air sikit pakat kembang habih hahahaha...
Peti ais aku beli cash  masa ni harga dalam Rm 700 klu tak silap, masih elok dan setia pada aku hingga la ni. Meja makan ngan mesin basuh tak beli lagi sebab bajet tak cukup hahahaha...basuh baju pakai tangan masa ni. Waktu aku dok kuarters ni wife aku belum dapat gaji lagi sebab baru posting, 3 bulan jugak terpaksa berjimat tambahan pulak aku masa ni berulang dari Alor Setar ke tempat kerja di Kangar, masa ni jugak la aku terpaksa beli motor sebab kos minyak untuk berulang save sikit dari berulang guna keta.Banyak jugak la hutang2 yg terpaksa dibuat pada awal2 perkahwinan ni sebab nak kena beli semua barang keperluan rumah sehingga terpaksa berjimat tambahan masa ni kalut dok buat persediaan nak terima kehadiran cahaya mata pertama kami dengan beli segala kelengkap bayi dari buaian, baju, lampin dan macam2 lagi. Walaupun banyak jugak hutang2 yang terpaksa dibuat awal2 perkahwinan tapi banyak melibatkan kewangan aku saja, sebab  masa aku kahwin ngan wife aku tu dia masih belajar dekat USM lagi, jadi perbelanjaan kenduri kahwin masa tu aku sorang ja yg buat loan, kalau aku kawin masa dia dah kerja kompom dia akan buat loan jugak, tapi tu la perancangan dari Allah dah disusun atur elok dah, biaqlah persiapan perkahwinan tak semeriah mana sbb pelamin pun buat sendiri ja, tapi yg penting tak menanggung hutang kahwin yg banyak.
Barang-barang dapur pun guna ala kadar saja, maklumla 2 mulut ja yg nak kena suap. Seronok jugak masa ni, bila hari minggu ja rutin aku ngan wife akan ke Pasar Besar Taman Berjaya (sini org panggil market) sarapan pagi kat sana pastu beli barang basah untuk masak tengahari dan malam. Klu diikutkan aku apply nak duduk kuarter guru yg elok sikit tepi sekolah ni yg macam aprtmen tu tapi dekat sebulan apply dekat Pejabat Pendidikan Daerah masih takdak jawapan lagi, last option mohon kuarters dalam sekolah ni la cepat sikit wpun rumah agak lama sikit dan angker sebab kedudukan dia jauh di belakang padang sekolah. Banyak jugak la kenangan awal2 kehidupan alam perkahwinan kat sini, arwah sepupu aku penah mai bermalam kat sini sbb dia kna overtime dekat tempat keja dia di Hospital Pendang dan tak larat nak balik Perlis, kat sini jugak aku mengasuh anak aku sampai umoq 3 bulan sbb hari ahad wife aku keja, aku cuti jadi aku la jadi pengasuh dia sepenuh masa hahahaha...masa aku dok sini ngan wife alhamdullilah la takdak kejadian yg tak diingini berlaku, sebab lepas aku keluar tu ada sepasang suami isteri cikgu dok sini rumah tu kena pecah masuk habis tv, rim motosikal ngan peralatan beharga lain kna curi maklumla kedudukan kuarters ni jauh ke belakang jd mudah la penjenayah2 ni buat keja masa org balik kg. Aku duduk ngan wife kat sini dalam 6 bulan jugak sebelum berpindah ke rumah sewa di Ayer Hitam,Kedah sebab dekat sikit nak hantaq anak aku mengasuh dekat mak mertua aku, kalau duduk dekat Ayaq Hitam dia ok sikit sebab di dok tengah2 kan antara Kangar dan Alor Setar jd aku takla jauh sangat klu berulang ke tempat kerja. Di Ayer Hitam aku menyewa rumah 3 pintu dgan anggaran sewa bulanan sebanyak Rm 120.00, rumah ni bg aku tahap kebersihan kurang la sikit, dengan tikus banyak, katak kerap dok masuk ikut paip di bilik ayaq, motor terpaksa bwak masuk dalam rumah sebab kes kucurian motor tinggi kat sini, rumah dah la sempit sampai terpaksa kepung anak aku yg mula pandai merangkak tu takut dia main dekat tayar motor. Dekat 3 tahun jugak la aku dok sini sebelum wife aku dapat tukaq balik mengajaq dekat Arau, bila balik Perlis barulah dapat duduk rumah yg aku beli dulu wpun 3 taun lebih dibiarkan kosong. Sebenarnya apa yang aku nak sampaikan wpun awal2 perkahwinan tu biasa la kalau kesempitan wang ringgit, ya la baru nak mulakan hidup berumahtangga kan, tapi percayalah rezeki Allah tu ada di mana2, susah senang di awal alam perkahwinan tu merupakan kenangan yg sangat tak ternilai bg suami isteri yg akan diingati sampai bila2 wpun usia perkahwinan aku pun nak masuk 14 taun dah sbb kenangan ni la buatkan diri kita lebih dekat dengan pasangan yang sanggup bersusah payah bina hidup dengan kita walau macam2 halangan menimpa.

No comments:

Post a Comment