Jangan Clik

Wednesday, June 3, 2020

"Hobi kami mahal"

"Hobi kami mahal"...Itulah bait-bait kata yang sering dilontarkan oleh para kolektor apabila barang koleksi dijual dengan harga yang sedikit yahudi  di pasaran mulai viral.Cerita dia bermula apabila tersebarnya berita tentang penjualan Motor RXZ yang  dijual dgan harga Rm 70k mula berkicau riang di laman2 sosial dan mendapat pelbagai pandangan dan kecaman para marhein. Bagi netizen-netizen yang belum atau tak pernah menceburi bidang pengkolektoran ni mungkin menganggap harga tersebut melampau batasan dari harga sebenar sebab kalau diikutkan harga barang2 tersebut 5 tahun atau 10 taun dulu sangat tergapai dan mampu dibeli oleh sesiapa saja. Tapi bagi pendapat aku, ramai kolektor yang akan sanggup membayar jumlah harga diminta disebabkan barang tersebut mempunyai nilai sejarah dan kenangan yang tak terhingga kepada si kolektor hingga ada yg sanggup berhabis puluhan ribu ringgit untuk mendapatkan barangan langka tersebut untuk diletakkan di dalam list simpanan koleksinya.
Sebelum tersebar luasnya tentang harga motor RXZ tersebut, kalau bole diimbas kembali beberapa taun sblm ini iaitu sekitar tahun 2015 kalau tak silap kita pernah digemparkan dengan penjualan Vape Limited Edition dengan harga lelongan Rm 17k dan penjualan Helmet J-Force II Jack Red dengan harga Rm 47k mmg nampak macam tak masuk akal kan tapi kalau kita search harga barang2 tersebut di laman2 sesawang mmg harga2 pasaran terkini barang tersebut berada dalam lingkungan harga yg ditawarkan. Macam penjualan Helmet Shoei kat atas yg berjaya dijual dgan harga Rm 10k, kalau org luar atau rakyat biasa mmg akan mengganggap harga2 tersebut sangat tak masuk akal tapi bagi yg dah lama menceburi bidang pengumpulan barang2 rare ni, harga2 mcm ni mmg biasa disebabkan barang tersebut limited atau terhad dan makin susah dicari di pasaran terbuka. Persoalan yg sering bermain di minda netizen adalah macamana barang2 yg dahulunya biasa dan harganya juga biasa boleh meningkat mendadak sehingga mampu membuatkan penjualnya bole pegi haji balik hari, tetapi sebenaqnya harga yg mencanak ni berpunca dari demand and supply, formula mudah ekonomi iaitu apabila permintaan melebihi pengeluaran kompom harga akan melambung tinggi dan disebabkan itulah harga barangan tersebut meroket kerana barang2 tersebut sudah diberhentikan pengeluaran di pasaran tetapi permintaan dari pengumpul-pengumpul masih ada menyebabkan harganya melambung tinggi.Bagi aku yang dah lama berkecimpung dalam bidang pengumpulan barangan rare ni wpun bukan pengumpul barang2 motosikal sbb pengumpul ni ada bermacam group kalu kita cari di page group pesbuk, dari pengumpul mainan (ada pecahan pulak, kolektor hot wheel,kolektor mainan 70-80an,kolektor star wars, kolektor mainan keluaran mcdonald dan pelbagai lagi), pengumpul g-shock, pengumpul komik, pengumpul majalah, pengumpul barang antik, pengumpul barang2 motor, pengumpul kasut, pengumpul topi, pengumpul game dan bermacam lagi bertebaran di media sosial menyebabkan jumlah ahlinya melangkaui jutaan org di seluruh dunia. Walaupun ramai menganggap menjadi kolektor ni membuang masa dan wang ringgit tetapi realitinya kalau kena dengan gaya kita mampu menjadikan hobi ni satu urusniaga yang sangat menguntungkan, sebab apa? sebab semua barangan tersebut mempunyai nilai pasaran yg agak tinggi dan mendapat permintaan ramai dari para kolektor dan juga sebab yang akan aku terangkan pada setiap mainan2 yg aku telah kumpul beberapa taun lepas dan bandingkan harga yg aku beli dulu dengan harga pasaran kini setelah disimpan beberapa tahun, bg makluman semua aku jarang beli mainan aku lebih pada harga rm 1k sebab aku bukannya kaya pun dan niat aku beli mainan ni selain mengumpul aku juga akan jual balik pada masa yg sesuai dengan  harga yang menguntungkan balik bg pihak aku, dan hasil dari jualan tersebut aku akan beli mainan lain plak yg ada dlm senarai wishlist aku.
Ni antara koleksi mainan kereta Hot Wheel aku iaitu Hot Wheel Datsun Bluebird 510 Wagon Super Treasure Hunt yang sangat dicari pengumpul mainan Hot Wheel. Harga yang aku beli dulu dri laman  E-bay sekitar Rm 517.00, tapi bandingkan harga sekarang di laman Ebay iaitu Rm 2,391.08 bg kondisi Mint iaitu masih elok dalam kotaknya. Kalau loose boleh dapat dalam sekitaran Rm 700-900. Boleh dah nak jual ni tapi...nanti dulu la hahahaha....
Mainan Gavan Space Sherif dan motor Saibarian yang aku beli dulu beharga Rm 343.00 ja dari ebay yg seller dia org Msia jugak, tapi harga terkini dah naik sekali ganda ke Rm 863.46  di laman ebay.
Ni antara koleksi yang mampu membuatkan pembelinya kaya mendadak dan mewujudkan ramai para scalper yg menggunakan taktik kotor dengan berpakat dgan org dalam Stesen Minyak Caltex dimana depa beli keta ni dgan jumlah yg banyak dan jual balik dgan harga yg 2 kali ganda harga asal.
Harga seunit Kereta batmobile caltex ni hanya Rm 15 ja, tapi bila scalper borong habis menyebabkan out of stok di beberapa stesen minyak mengakibatkan harganya naik dari Rm 15 ke Rm 40 seunit. Dan sampai sekarang masih ada kolektor yang mencarinya dan anda bole tengok harga yang ditawarkan di laman pesbuk tersebut ditawarkan Rm 250 utk 4 unit dan kotak khas utk model tersebut. Nampak...dengan modal hanya Rm 100 penjualnya mampu menjana keuntungan sebanyak Rm 150 dengan penjualan koleksi tersebut, sapa kata jadi kolektor ni merugikan.
Ni antara koleksi yang dah lama dalam simpanan aku, Robot Voltron Lionbot diecast keluaran Chogokin aku beli dulu dari laman ebay beharga sekitar Rm 482, tapi setelah beberapa tahun harga dah naik melonjak ke Rm 6,401.54, mainan ni dah masuk kategori barang vintage dan rare sebab mainan ni keluaran tahun 1980, aku tak lahir lagi mainan ni dah ada.
Mainan figure Pendekar Laut ni bukan saja menarik minat pengumpul mainan tapi juga peminat komik Pendekar Laut sebab mainan ni sangat rare kerana ia keluaran tahun 1999 dan 2001 dan sudah tiada dalam pasaran dan anda sangat bertuah kalau berjaya kumpulkan semua figure Pendekar laut dari Generasi I hingga Generasi 3 berjumlah 36 unit semua watak. Aku beli dulu satu set 36 figure beharga Rm 800.00 di laman page pesbuk iaitu jatuh Rm 22.00 seunit berbanding harga asal dulu yg dijual Rm 2.00 ja seunit.
Ni harga terkini figure-figure Pendekar Laut di pasaran iaitu Rm 300 bg 7 unit figure kalau dibahagi seunit jatuh pada harga Rm 40. Ada yg jual pada harga Rm 50.00 seunit, naik berkali2 ganda dari harga asal tambah2 kalau bole jual secara set.
Ni antara koleksi awal mainan yang menyebabkan aku terjun dalam bidang pengkolektoran mainan ni iaitu kenangan zaman kanak-kanak aku figure He Man and Master of The Universe, mainan He Man ni versi Classic keluaran Mattel, versi ni dah takdak dah jual di laman rasmi Mattel tapi bole didapati di laman2 ebay tapi harganya pun dah naik sekali ganda yg mana masa aku beli dulu harga seketoi figure berkisar dalam harga Rm 210 ja bg watak Ram Man tersebut, berbanding la yg dah jd Rm 906.46   seketoi fuhhhh...nasib baik aku dan beli awal2 dulu, klu beli la mampoih habih gaji kat menatang ni ja.
Ni koleksi Kereta Mainan Ferrari keluaran Shell, kita kna isi minyak atau beli minyak pelincir dari stesen minyak Shell baru bole beli kereta koleksi dan lori ni, harga dia seunit Rm 15 sahaja.
Tengok apa jadi kalau ampa berjaya kumpul semua menjadikan dia satu set dan tengok harga yang ditawarkan untuk dijual, bole beli rumah sebijik hahahahaha...
Mainan Mospeada ni aku beli dari seller di Pulau Pinang dengan harga Rm 380, dan dah nak masuk hampir 5 tahun dalam simpanan harga dekat pasaran laman jualan ebay mencecah hampir Rm 1k seketoi.

Koleksi mainan M.A.S.K ni aku beli satu set dulu  siap percuma lunch box katun M.A.S.K lagi dari laman web Ebay dengan harga Rm 800 satu set siap dapat tambahan figure lagi.
La ni hanya satu figure beserta pemandu watak utama siri kartun M.A.S.K ni iaitu Thunderhawk pun harga dia dah mencecah Rm 561.23 di ebay. Untung dulu aku beli satu set Rm 800 ja dapat 5 watak utama kartun M.A.S.K. kalau beli seketoi-seketoi haru nak cari duit.
Ni lagi satu figure dalam cerita kartun He Man  yg agak mahal dan sering dicari kolektor di pasaran iaitu figure Beast Man yg dulu aku beli Rm 350 dari memba di KL la ni harga dia dalam ebay dah Rm 992 dah, benda2 permintaan ramai ni dia untung kalau beli awal, kalau beli lambat alamatnya makan modai la klu harga naik mencanak.
Ni mainan He Man paling rare, dulu kalau ampa ingat kita beli keropok Ali Baba nanti dapat la mainan ni dalam keropok tu, aku penah ada mainan ni dulu tapi budak2 biasala main sampai ilang pi mana tah, la harga seketoi figure ni mencecah Rm 50.00 sekoq sbb usia dia pun dah berpuluh taun dan dah takdak dah dalam pasaran , kalau nak cari kna cari di kalangan pengumpul mainan ni ja, tu pun kalau ada yg sudi jual.
Ok ni figure Hulk Hot Toys, kalau sapa2 pengumpul mainan Marvel ni mesti tau mainan keluaran Hot Toys sangat laris manis sebab figure dia sangat detail dan ofkos tak datang dengan harga yg murah. Figure ni aku dapat dari seller dari Johor Bahru yg dia jual kat aku Rm 780. Tengok dia punya saiz nak sama besaq dengan anak aku yg bongsu.
Seb baik aku jumpa seller tempatan yg sanggup jual kat aku, kalau aku beli dari ebay la ni ka mau posa 3 bulan kumpul duit beli sebab harga sekoq Hulk ni kat ebay pun dah mencecah Rm 3,799.18, cukup buat hantaran nikah bini nombot 2 hahahahha...Kalau ada sapa2 kata hobi jd kolektor ni merugikan ampa mmg salah penilaian, sebab bagi aku urusan jual beli barangan koleksi adalah yang paling untung, sebab aku dah jual banyak dah lebihan koleksi figure mainan, buku2, komik, poster, jam g-shock dalam laman jual beli online macam pesbuk, shoppe,mudah dan carousell. Dan dari keuntungan tu la aku beli figure2 atau koleksi lain, sebab kalau aku beli dgan duit gaji aku mau kena pelangkung dengan bini aku hahahaha...dah bertahun jadi seller ni macam2 la pengalaman dapat, dapat kongsi minat, dapat kongsi maki pun ada hahahaha..tapi tu semua lumrah dalam perniagaan online ni, tapi kita sebagai seller kena ambik positif setiap teguran yg ditegur oleh pelanggan, sebab dari pengalaman aku yg penah beli barang dari seller online ni, aku penah tegur barang yg aku beli tu dia tak letak detail dekat iklan dan mintak dia letak detail tu pada iklan utk kemudian hari supaya pembeli lain dapat full info, tapi yg aku dapat bukan permohonan maaf atau pembetulan dari beliau tapi ayat maki berkandaq dia sound aku, kata klu nak mudah takyah beli online suruh aku beli kat kedai (aku kalau menan tu ada kat kedai aku pun tak beli online hahahaha..), siap sruh aku tgok review dari pelanggan sblm ni semua ok, dapat 5 star la, tiba2 emo plak, aku bukan maki pun, aku cuma mintak dia pebetoi info produk ja, dia beletiaq kat aku habih satu kajang surat hahaha...camana la beliau ble jadi seller , tgok bahasa pun dah tau perangai camana, bahasa melambangkan tuan badan, patutnya setiap teguran kita ambik positif dan perbaiki sbb aku pun pnah kna tegur dgan buyer, biasala la tu, adat meniaga kan, patutla dia jadi seller online sbb klu bukak kedai bila org tegoq habih berkandaq kena maki secara bertalu-talu hahaha.. jadi itulah serba sedikit perkongsian aku tentang hobi yg org nampak macam merugikan dan buang masa tapi kalau betoi kena dengan cara kita bole jana keuntungan berlipat kali ganda dari jual produk2 lain sebagai contoh dulu aku penah beli buku karya Dato Lat "Lat 30 Years Later" beharga Rm 30 dari penjual di Jitra sebab aku tau harga buku tersebut di pasaran dalam lingkungan Rm 170. Bila aku jual balik dalam group kolektor komik Rm 150 takdan dua hari dah ada pembeli dari Shah Alam, tgok aku dah berjaya jana keuntungan Rm 120. Bagi netizen2 di luar sana yg  nampak harga org jual brg koleksi sama dengan harga tambang pi haji balik hari tu biaq pi lah, sebab pada aku kalau ada barang koleksi yg dijual harga zionis ni kalau mampu beli..beli, kalau tak mampu takyah beli.. simple.

No comments:

Post a Comment