Jangan Clik

Wednesday, June 10, 2020

Jam viral Casio G Shock GA2100 1A1 Fullblack @ G Shock TMJ

Bagi peminat-peminat jam GShock mungkin pernah terdengar atau terbaca tentang sebuah model keluaran GShock yang meletop baru2 ini selepas disarung oleh Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim (TMJ). Sehinggakan Model Casio G Shock GA2100 1A1 fullblack ni digelar Jam GShock TMJ , hingga ia menjadi carian ramai bukan sahaja para peminat JDT tetapi juga peminat GShock  seluruh Msia  membuatkan model yang awalnya direleased pada September 2019 berharga sekitar Rm 530.00 telah melonjak naik sehingga berharga Rm 1k lebih sekarang.
Peningkatan harga jam model fullblack ni secara mendadak di pasaran adalah disebabkan ia menjadi buruan ramai bukan sahaja di Msia tapi juga di seluruh dunia. Kalau diikutkan Model GA2100 ni released 3 model, fullblack, merah dan hitam putih tetapi model fullblack ni yang menjadi pilihan ramai berbanding model2 lain hingga harga fullblack pada awal tahun 2020 ni pun dah cecah Rm 700 hingga Rm 900, yg model merah dan hitam putih masih berada sekita Rm 500 lebih. Disebabkan populariti yang tinggi model2 fullblack ni kebanyakannya dah out of stock di kebanyakan kedai di Msia bahkan dunia, kalau ada di ebay pun harga dah cecah USD 280 lebih, jadi disebabkan harga global dah naik menyebakan harga di Msia juga turut naik. Tambah2 kalau model dari japan version yang mahal 2-3 ratus dari model lain.
Apa yang membuatkan model jam GShock di menjadi pilihan ramai adalah disebabkan designnya yang tidak keGShockkan sangat, dengan menampilkan design octagonal bezel mirip jam Audimars Piguet Royal Oak macam kat atas mmg membuatkan design GA2100 ni sebijik sama hingga mendapat gelaran CasiOak. Jam Audimars Piguet ni mmg jam bertaraf bangsawan sebaris dengan Rolex, Hublot, Panerai, Rado, dan Tissot, kalau kita tengok harganya dalam USD kat atas bila dikonbet ke RM mau beratus ribu harga dia. Rasanya disebabkan tu la TMJ sambaq satu GShock model ni mungkin sebab mirip dengan koleksi jam2 mewah lain yang ada dalam koleksi baginda. Lagi satu model fullblack ni tampil dengan pembuatan dari bahan Carbon Core Guard yang mana merupakan antara bahan yang paling tahan lasak di dunia, selain itu juga model GShock ni antara model yang paling Nipis , minimalis dan simple yang dihasilkan menyebabkan berbondong-bondong masyarakat admire terhadap model ni sehinggakan ramai youtuber2 di luar sana yang jarang review tentang jam ni pun mula buat video review tentang model GA2100 ni.
Apabila sesuatu produk tu menjadi permintaan ramai maka bertebaran la model2 fake jam ni di media sosial dan laman2 jualan online. Jika anda ditawarkan jam GShock model GA2100 yang murah dari harga pasaran semasa berhati-hatilah sebab takut tertipu dan terbeli jam palsu yg mana kualiti dan penampilan dia sangat berbeza dari jam original. Kat sini para pembeli bole spot perbezaan antara jam GShock GA 2100 yang ori dan fake terutama di digital display tu, yg ori tiada hari kalau yg palsu ada hari, lagi satu lampu jam ori bewarna putih berbanding jam palsu bewarna oren, di buckle tali jam utk yg ori akan tertulis Casio Thailand berbanding jam palsu tertulis Casio Japan dan juga perbezaan2 lain seperti dalam gambaran di atas.
Abam berjaya jugak la sambaq seketoi dari memba abam yang merupakan peminat jam GShock scene di Malaysia ni, abam dapat pun nasib baik harga tak terlalu tinggi sangat, jadi sebelum harga dia meroket baik abam sapu dulu sebab bila kita tengok balik tak sampai setahun dan produk belum discontinued harga dah naik berlipat ganda. Awalnya abam berminat dengan model merah sebab nampak garang tapi takut sama kaler dengan jam Fossil yang abang dah ada, jadi abam sambaq yg ni ja la tambahan model jam ni agak viral dan mendapat permintaan tinggi  kebelakangan ni. 
Ni model khas yg didatangkan dari Lusaka, Zambia tajaan Bedak Sejuk cap Penyepak Makcik Pora yang bergaya bersama jam barunya hahaha.... bagi aku jam model ni ok la, tak berbonjol, gedabak sangat, sesuai la utk lenggan kecik cam aku ni.Walaupun bermacam2 perdebatan mengenai harga jam model ni tapi bagi abam semua tu biasa sebab kita berbalik pada basic ekonomi, high demand, low supply mmg akan menyebabkan harganya sedikit zionis kerana seller2 pun tak dapat restock model ni, dan banyak tempat pun dah out of stock. Walaupun jam ni bukan model limited edition, collaboration atau aniversary banyak tempat2 jualan yang stoknya tinggal sikit ja bg model fullblack ni berbanding model merah dan hitam putih yang masih banyak di pasaran dan harganya pun tak terlalu mahal bole la dibuat option utk peminat2 lain yg ingin mendapatkannya kalau tak dapat yg fullblack ni. Ramai yang kecam dengan harga yang terlampau mahal model ni siap kata ada ja org jual online dgan harga retail, tapi try la cari atau beli kat seller tu, stok dia habih dah lama dah, cuma yg tinggal iklan dia ja di laman jualan online dengan harga lama, bg abam tak perlu la kita mengecam, kan lebih baik kalau kita rancakkan scene ni dalam suasana yg harmoni, layan hobi dan minat ikut kemampuan masing2, kalau berkemampuan bole sambaq, kalau belum mampu anggap ja la tu bukan rezeki kita lagi. Wassalam...
Sila tonton unboxing jam Casio G Shock TMJ di video bawah. 

No comments:

Post a Comment