Jangan Clik

Wednesday, July 21, 2021

Rumah dulu atau kereta dulu



https://www.mediahiburan.my/bila-masuk-rasa-nak-menitis-air-mata-rindu-masa-tinggal-sini-lawat-rumah-kuaters-sebelum-jadi-artis-zizan-razak-sebak/

Ok penulisan kali ni ada dua bahagian yang nak aku ulas dan kongsi dari dua petikan dari page pesbuk seperti di atas. Dua2 dari pendapat dan pengalaman dari pelawak terkenal iaitu Zizan Razak. Berkenaan bahagian di atas adalah pengalaman Zizan yang pulang semula ke kediaman asal keluarga dia dulu di Kuarters JKR Jalan Terkukur, Kuala Terengganu. Kalau hampa penah pi Kuarters JKR zaman 80 an atau 90 an hampa tau la besar mana keluasan kuarters tu, kecik sangat, rumah setingkat memanjang. Aku penah pi rumah memba aku kuarters JKR di Jalan Sekolah Derma Kangar, sempit rumah dia, tambahan famili dia yg ramai mmg crowded. Apa yang menarik perhatian aku bila dalam video Zizan ke rumah lama keluarga tu ada satu bab tu dia tunjuk bahagian yang paling luas dalam rumah tu iaitu bilik dia, masa tu dia kata ruang bilik dia tu dia rasa dah paling luas dan paling selesa, tapi bila dah duduk rumah sendiri yang berlipat kali ganda saiz dia, dia rasa kecil sangat ruang bilik rumah lama dia tu, rasanya saiz ruang bilik rumah lama keluarga Zizan tu entah2 besaq ruang stor peralatan ja kat rumah baru dia.
Teringat plak aku dengan rumah teres setingkat lama aku, wpun rumah baru aku saiz sekali ganda dari saiz rumah lama tapi bg aku sekeluarga masa tu ruang rumah lama yang sempit tu rasa sangat luas bagi kami, itulah taman syurga bagi kami kalau pi mana2 atau keluaq bercuti bila balik rumah rasa tenang ja dan tak dapat diganti waima dengan hotel 5 bintang sekalipun. Itu bukan pengalaman pertama aku duduk rumah yang tak besar mana ruang dia, aku penah menyewa rumah kampung 3 pintu, lagi sempit, ruang dapoq dia saiz besaq bilik ayaq kat rumah baru aku ni ja tapi tu la kenangan terindah dalam membesaqkan anak2 bg aku suami isteri. Bila aku berpindah dari rumah sewa aku tu ke rumah lama aku, aku suami isteri rasa selesa sangat sbb salah satunya rumah sendiri pastu luas dan selesa dari rumah sewa, mmg bahagia rasa masa tu. Bila kenang2 balik dengan rumah lama aku ni baru perasan, bilik utama kat rumah baru aku ni keluasan dia + balkoni yg aku tutup sama luas dengan saiz ruang tamu + bilik utama + ruang makan rumah lama aku. Selesa? mmg aku akui selesa banyak tapi yang lebih penting apa yg aku suami isteri capai hari ni adalah untuk keselesaan anak2, itu yang utama, aku nak depa selesa di rumah sendiri yang beza banyak dari kami ibu dan babah depa nikmati di usia mereka zaman kami kanak-kanak. Dan bagi aku semua insan di dunia ni kalau boleh memang nak sesuatu yang lebih selesa untuk dinikmati dalam hidup sebab apa, sebab hidup ni tak lama dan cuba gapai impian kita setakat yang termampu dari kita dan yg utama adalah impian itu mesti lebih baik dari kehidupan kita di masa kecil atau masa lampau kita. Dan jangan sesekali bagi alasan, sebab alasan itu adalah jawapan bg orang yg malas dan iri hati, sebagai contoh "Buat apa beli kereta mahal2 tapi rumah tak beli lagi" biaqlah, dia nak beli apa pun, itu perancangan kewangan dia, bukan dia mintak duit kita pun, takpun " Buat apa beli rumah banyak2 dok tanggung hutang, beli sebuah dah la" itu perancangan masing2 nak beli kereta dulu ka, beli rumah dulu ka itu hak dia, cuma kena pandai planning ja. Jangan bila kawan2 beli rumah besaq kita tak mampu pastu dok bg ayat macam tu, tu alasan org yg iri hati. Cuba ambik positif, bila kawan2 pakai kereta mahal atau rumah mahal kita cuba bersaing nak gapai impian tersebut dengan cara kita, tapi jangan join MLM plak hahaha... Tapi bagi aku selesa atau tak selesa kediaman kita tu benda subjektif, pandai2 la kita planning sbb kita ni bukan mai dari kalangan anak2 billionair, tapi kita mai dari kalangan anak2 org kebanyakan yg membanting tulang 4 kerat untuk mengayuh hidup, berbeza dengan anak2 org kayangan yg kita tau level pendapatan dan life depa lain. Jadi ukurlah baju di badan sendiri.



Untuk bahagian ini pulak adalah petikan dari laman pesbuk seperti di atas tentang perkongsian Zizan  betapa dia menyesal dalam membuat pilihan apabila pada usia muda dia membeli kereta mewah yang berharga Rm 1.5 juta dulu berbanding beli rumah sebab masa tu dia kata ikut darah muda dan menyesal sebab harga rumah idaman makin meningkat sedangkan kereta dah turun harga malah tahun ke tahun pelbagai keluaran kereta yang lebih sofistikated dan lebih upgrade dihasilkan. Tapi bagi aku golongan artis yang berpendapatan lumayan macam Zizan takdak masalah nak beli kereta mewah dulu atau rumah mewah dulu sebab bg aku beliau berkemampuan kalau nak beli kedua2 nya pun, sebab buktinya sekarang pun beliau memiliki rumah  mewah, pelbagai kereta dan motor berkuasa tinggi yang mahal harganya sebab apa, sebab pendapatan dia berpuluh ribu per bulan, jadi takdak masalah bg beliau.
Tapi berbeza dengan golongan marhein macam kita yang pendapatan tak seberapa tambah-tambah pada musim pandemik yang melanda dunia kini jadi perancangan kewangan kita kena planning elok2. Sapa2 yang nak beli kereta mahal dulu atau rumah dulu tu terpulang sebab tu perancangan kewangan masing2, kalau berkemampuan beli lah dua2, kalau tak mampu kena buat planning betoi2 sbb harga rumah atau aset hartanah masakini bukan murah, dah berlipat kali ganda kenaikan saban tahun.
Tapi bagi aku, aku memilih beli rumah dahulu pada usia aku 25 tahun sebab pengalaman aku dalam menguruskan pinjaman perumahan penjawat awam adalah suatu kelebihan jika kita mampu beli rumah pada usia muda... sebab apa?, sebab bayaran insuran pinjaman perumahan ikut had umur, lagi muda lagi murah, dan harga rumah yang kita beli masa tu pasti berbeza banyak kalau kita beli 10 tahun kemudian, menyebabkan bayaran pinjaman rumah bulanan kita menjadi rendah berbanding kita beli rumah pada umur 35 tahun. Jadi pada usia aku hampir memasuki 40 an aku sekeluarga membeli sebuah rumah lagi untuk didiami dan rumah lama aku telah menjadi  pasif income untuk keluarga aku dengan menyewa pada penyewa, bayaran bulanan pinjaman rumah aku hanya Rm 500 tapi aku sewakan pada harga Rm 600 per bulan , kan dah ada pasif income Rm 100 disitu tambahan bayaran pinjaman bulanan rumah aku selebihnya dibayar oleh duit sewaan rumah aku dan pinjaman rumah aku tinggal hanya berbaki 11 tahun sahaja lagi akan tuntas sbb aku buat pinjaman 25 tahun sahaja,  dan dengan bayaran sewaan rumah lama aku tu dah dapat membantu aku serba sedikit dalam sumber kewangan keluarga aku.
Walaupun ada yang kata buat duit dalam bidang hartanah ni merugikan, sebab la ni harga rumah mahal, beli rumah harga rm 300-400 k pastu bayaran bulanan rm 1700 tapi mampu sewakan rm 700 sahaja dan selebihnya ditanggung oleh kita dan merugikan. Sebenaqnya bagi aku orang yang buat macam tu tak selidik dulu, kalu nak beli rumah untuk disewakan kita kena tau market harga sewaan di situ berapa, dah tau kawasan tu sewaan paling tinggi pun takat Rm 700 ja buat apa beli rumah yg harga Rm 300-400k, try beli rumah flat takpun rumah kos rendah yg dilelong pada harga murah , tak la jadi defisit. Bila jadi macam tu kemudian dicanang2 dan dishare ramai2, pastu mula la keluaq fatwa masing yang beli aset hartanah ni merugikan, "buat apa beli rumah banyak sewa takleh kaver dah kena menanggung hutang yang tinggi", "dah berumoq ni takyah la beli rumah banyak2 sampai nak beli keperluan yang lain pun tak bole buat apa", "dah tua2 ni biaq la tunai banyak dalam dompet dari banyak hutang"... tu semua adalah dari perancangan kewangan yang salah. Kalau dah tau pendapatan bulanan kita cuma mampu beli rumah teres setingkat, pakai keta kancil 660 jangan la kita pi beli rumah semi-d 2 tingkat pakai kereta Honda CRV mmg jahanam la kewangan ang pak long oi, berbelanjalah ikut kemampuan kewangan kita.Dah dia silap buat perancangan dalam bidang hartanah , silap dalam perancangan kewangan dia dok bg alasan2 merepek yg nampak macam nak tutup kesilapan dia pastu di share2 dan dikongsi plak oleh orang2 yg tak tau hujung pangkal dan kurang ilmu. Sebenaqnya apapun bidang yang kita buat takkan rugi kalau kita buat planning dengan teliti, yg penting usaha, ilmu dan rezeki semua tu adalah dari Allah Taala.

No comments:

Post a Comment