Jangan Clik

Monday, May 10, 2021

Rumahku Syurgaku

 Setiap insan pasti mengimpikan keluarga yang bahagia, kerjaya yang baik, kehidupan yang harmoni dan memiliki rumah yang selesa buat keluarga kita. Pendek kata semua orang mahukan kediaman sebagai tempat berlindung ibarat sebuah syurga! Tapi macam tinggi sangat kan expectation sampai syurga nak dibandingkan, ok la kita kalau bole rumah kita tak seindah syurga pun, seindah dan seselesa macam hotel  pun jadi la kan.

    Akhirnya setelah bertahun-tahun planing dan memasang impian untuk memiliki rumah yang sedikit selesa berbanding rumah lama aku, impian tu tercapai jugak awal tahun ni. Bayangkan aku suami isteri tahan keingginan untuk mendeko dengan berjimat sehabis mungkin perbelanjaan sebagai bekalan nak masuk rumah baru seriau takut apa yang di rancang selama ni tak jadi , tapi alhamdullilah Allah dah mempermudahkan segala urusan hambanya. Setiap orang pasti teringin nak rumah yang selesa, begitu jugak aku sekeluarga tapi memandangkan perancangan dah dibuat utk rumah baru, kita hanya follow the plan ja. Seronok tengok isteri dan anak2 aku selesa dok rumah baru dengan segala kelengkapan yang lebih baik dari dulu, ya la dulu dok rumah lama anak2 aku 3 orang berkongsi satu bilik sebab lagi satu bilik tu dibuat bilik stor dan pakaian sebab ruang yang terhad. Kat rumah baru ni selesa la sikit sbb masing2 dah ada bilik sendiri tambahan bilik air pun kat dalam bilik lagi bertambah seronok la depa bole mandi pakai shower sbb rumah lama mandi pakai kolah ja, wife aku pun seronok sbb ada ruang dapur basah untuk dia masak dengan selesa (sbb wife aku kadang2 ambik tempahan memasak dari sambal nasi lemak, kuih raya, ketupat , soto ,rendang dan macam2 lagi la) menyebabkan dapur bersepah , bila ada 2 dapur ni, dapur basah ja yang bersepah dan dapur kering mantain bersih tak la segan sangat kalau ada tetamu datang bertandang ,dan lagi satu ruang  laundry yang tertutup yang membolehkan beliau nak membasuh dan menjemur pakaian tak kira waktu siang atau tengah malam , panas ataupun hujan, ya la rumah lama aku penyidai baju kat laman belakang ruang yg terbuka, jadi nak sidai baju tu kena la ikut waktu, sidai2 tengah malam nanti takut nyamuk masuk rumah plak, tambah2 kena musim hujan dah payah nak sidai baju sebab tempias air hujan. Jadi itulah definisi bahagia bagi aku bila tengok org2 yg aku kasihi seronok dan selesa di rumah baru sebab bagi aku salah satu tanggungjawab ibu bapa adalah menyediakan kediaman yang selesa dan selamat untuk seisi keluarga.

    Jadi setelah berhempas pulas dari segi idea, wang ringgit dan tenaga inilah serba sedikit tatarias atau hasil deko aku dan wife untuk rumah baru kami ni, hasil ni pun untuk setakat ni la tapi kemungkinan akan ada penambah baikan di masa akan datang sesuai la dengan kantung kocek kami berdua hehehehe...

Ruang hadapan (Porch)

Kat ruang porch ni aku tak plan nak hias2 sangat, cuma nak letak pokok2 hijau camtu dah la, tapi bila tengok ada lebihan karpet rumput tu jadi aku potong bagi cukup ruang depan ni dan letak la sikit pokok2 hijau ngan rak kasut bg timbulkan suasana ja. Mula-mula tu ada rancang nak letak tile kat lantai porch ni tapi pikiaq2 nanti la dulu, modal tu guna untuk ruang dalam, nanti2 kalau ada modal lebih baru la kita letak tile kat ruang ni.



Ruang tamu

Untuk pilihan deko ruang dalaman aku ngan wife dah decide nak pilih modern minimalis style sebab bagi aku pemilihan konsep yang minimalis dan sedikit moden sesuai pada waktu la ni memandangkan aku lebih suka ruang rumah nampak luas dengan perabot yang sedikit, tak semak mata memandang dan senang untuk berkemas. Aku guna sofa L shape ja dengan set kerusi tepi dan meja kopi dari Ikea yang dibeli online dipadukan dengan karpet moden design juga dibeli melalui atas talian. Konsep ni banyak aku cedok dari page deko di pesbuk terutamanya design dari Anis Syuhada yg pemes tu tapi ikut bajet kantung aku.


Ruang Makan (Dining)

Untuk ruang makan ni kerusi ja yang aku beli baru, meja aku gunakan meja dari rumah lama aku sebab masih elok dan yg penting ble jimat kos thihihihi.... cermin belakang tu pun aku guna yang dari rumah lama, cuma frame, pasu ikea dan hiasan2 bunga tu semua aku order online, mudah, banyak pilihan dan semestinya murah dari kedai perabot yang ada kat Perlis ni.

Bilik Tetamu/ ruang solat

Ruang solat ni disediakan khas untuk tetamu2 atau sedara mara  nak menunaikan solat jadi ada la ruang yang selesa untuk depa. Sebab bukan apa rumah lama aku dulu kalau ada tetamu atau sedara mara nak solat terpaksa solat kat bilik baju yg penuh ngan barang2 macam tak sesuai kan tapi nak buat macamana dah ruang takdak,jadi bilik bawah rumah baru ni dah dikhaskan sebagai bilik tetamu ngan bilik solat, bilik ayaq pun dalam bilik jd mudah la nak ambik wuduk


Dapur Kering
Antara bahagian yang aku buat yang paling last siap hahahaha...bukan apa sebab tukang buat ni job banyak tapi ok la sbb 3 minggu ja dia ambik masa siapkan kabinet dapoq kering ni, cepat jugak la depa buat keja. Ruang ni aku guna dapur infra red dengan dapur induction yang guna elektrik, jadi ni macam plan B la kalau2 gas dapur basah aku habis time tengah malam atau hari minggu. Bila dah ada dapur basah jadi ruang ni tak la semak sangat ngan barang2 masak sebab jarang guna, banyak guna ruang dapur basah ja untuk memasak. Dua2 kabinet dapoq aku kali ni aku tak buat kabinet atas sebab masa buat kat rumah pertama aku dulu bukan guna sangat pun tambahan kabinet atas tu agak tinggi utk wife aku jd hanya aku sorang ja la yg bole akses guna kabinet atas tu, jd utk kabinet rumah sini wife aku decide tak payah buat kabinet atas sbb membazir ja, alatan memasak periuk belanga ble simpan kat ruang bawah dua2 kabinet kering dan basah.Jadi memandangkan aku ada ruang hobi yg aku display menan2 aku kat bilik atas rumah, kat ruang ni wife aku request nak display barang2 mainan masak2 beliau jd aku layankan ja sbb barang masak dia pun bole tahan banyak hahahaha....


Dapur Basah

Ruang ni memang banyak ikut konsep dan idea dari wife aku, ya la ni la ruang permainan beliau nanti. Kabinet dapur basah ni wife aku banyak buat perubahan kesan pengalaman dari kabinet dari rumah lama. Tingkap dapur yang ditinggikan supaya besi grill tak cepat berkarat sebab kena air basuhan dari sinki macam kat rumah lama aku dulu, tingkap rendah dekat dengan sinki habih berkarat besi grill tingkap. Untuk sinki wife aku ambik sinki yang agak dalam sebab air basuhan tak mudah mercik dan bole memuatkan pinggan yang banyak. kalau ampa perasan ruang dapur masak tu rendah sikit dari ruang sinki sebab ruang dapur masak tu ikut keselesaan wife aku yang berketinggian agak comel ni hahaha..jadi tak la lengguh tanggan beliau bila kacau masakan. Dapur masak basah ni mmg wife aku guna dapur letak ja berbanding guna dapur tanam sebab senang klu rosak ka apa ka ble ganti terus, klu dapoq tanam leceh sikit nak kena ukoq ukuran la sbb penah jadi kat dapur rumah lama aku, cari semua kedai takdak ukuran yg sama, kalau ada pun harga mahal sbb tu dapur sini wife aku decide guna dapur letak ja. Perkakasan tu semua aku beli online 

Ruang membasuh (Laundry)

Dekat ruang laundry ni mula2 wife aku nak beli dryer letak kot2 musim hujan cepat sikit kering pakaian, tapi lepas duduk seminggu beliau kata tak payah la membazir beli sebab ruang dapur tambahan ni dah cukup panas , sat ja pakaian kering. (jimat duit aku hahahahah...) Penyidai2 tu pun semua aku beli online, pastu upah tukang rumah pasang ja mudah.


Tangga

Tangga ni tak deko mana sangat, cuma letak frame khat kufi dari rumah lama aku dengan letak artifical plant ja bagi ada unsur2 hijau kat ruang ni. Mula2 nak letak karpet kat tangga tu tapi bila ingat payah nak sapu ngan mop jadi kensel la letak karpet kat tangga tu.

Ruang Leisure keluarga

Ruang rehat keluarga banyak guna perabot2 dari rumah lama macam kabinet tv, karpet, kerusi malas Ikea dan bekas remote Ikea tu, yg aku beli cuma tv dengan bag bean ja buat anak2 aku landing kat sini layan Netflix ngan youtube.

Ruang kerja

Dah lama aku nak buat ruangan ni memandangkan wife aku memang banyak bawak balik keja buat kat rumah, jadi aku mmg plan nak buat satu sudut kerja untuk beliau dan juga aku sbb rumah lama tak mampu buat sebab takdak ruang sesuai. Semua guna perabot dari Ikea kecuali kerusi, printer, laptop, dan rak fail yg aku bawak dari rumah lama.


Bilik air

Bilik air rumah ni semua aku letak shower senang nak mandi. Ayaq pun laju sebab aku pakai pam, jadi takdaklah masalah ayaq slow macam rumah lama aku sebab rumah lama aku tak pakai pam, bila jiran2 pakat pakai pam habih slow tekanan ayaq ke rumah aku.Shower, paip ayaq, tempat letak sabun ngan tempat gantung towel aku beli dekat kedai hardware di Simpang Kuala , Alor Setar yang lain2 macam cermin dengan tempat letak kaki tu aku beli online.

Bilik Utama

Bilik tidur utama ni aku tak deko sangat cuma letak meja , lampu tidur ngan pokok ja. nak letak frame tepi katil macam tak kena plak. Selalunya org letak frame kat kepala katil tapi dah kepala katil aku ada langsir payah la sikit. Sebab aku letak kepala katil belah langsir ni bukan apa klu letak belah dinding nanti kaki menghala ke arah kiblat nampak kurang manis plak, letak belah sini la senang , aircond pun kena.


Bilik anak ke 2 dan 3

Untuk bilik anak ke 2 dengan ke 3 ni depa berkongsi sebab anak aku no 2 tu takut sungguh tidoq sorang2, seb baik adik dia mau teman. Aku letak depa sebilik tambah2 depa dua mmg rapat. Katil ngan tilam aku beli kat kedai perabot manakala meja Ikea, kerusi , wall shelf , kabinet baju ngan tempat sangkut towel tu semua aku beli online, cuma cermin tu ja aku tempah kat kedai cermin. Ada katil, aircond ,meja studi ngan bilik air dalam bilik ok la untuk keselesaan depa sbb rumah lama dulu takdak sbb ruang sempit, mai sini baru bole setup utk depa selesa la sikit untuk stadi takpun kot2 kena PKP balik nak kena belajar dari rumah dah ada tempat dah nak online.


Bilik anak 1

Untuk bilik anak aku yang sulung dia dah maklum yang dia nak dok sendiri maklumla dah besaq dah, suara pun dah garau jadi aku setup la bilik ikut kehendak dia. Meja komputer, kerusi dengan komputer tu aku ambik dari rumah lama aku senang untuk dia buat kerja2 sekolah. Lampu meja Ikea tu pun  aku wariskan kat dia sbb lampu tu aku beli masa aku duduk Uitm Shah Alam dulu masa beli di Ikea Mutiara Damansara, nak dekat 17 tahun dah still tahan dan berfungsi lagi. Bedsheet depa mmg aku dah plan ambik warna dark grey baru timbul dengan warna dinding yg guna warna cerah. Anak aku sorang ni ikut minat macam aku, suka baca buku komik jd aku beli la rak buku untuk dia simpan komik2 tu pastu frame komik marvel ngan karpet game yg dia minat iaitu Minecraft untuk hiasan dalam bilik dia. 


Bilik hobi

Nak setup satu ruang untuk letak barang-barang koleksi ngan hobi aku ni dah lama dah planning cuma keadaan tak mengizinkan sebab rumah lama tak banyak ruang dan bilik. Rumah lama aku hanya mampu letak konsol PS4 dengan rak buku ja, mainan2 aku banyak yang disimpan dalam kotak, maklumla masa tu rumah teres setingkat anak2 plak masih kecik, anak2 menakan pun ramai anak kecik,klu display takut satgi ada yang hilang hahahaha....maklumla harga seketoi2 mainan tu bole tahan kurang murahnya, tambah2 mainan vintage yg payah nak dapat di pasaran dah la ni. Bila nak masuk rumah baru ni aku dah planning ruang balkoni atas tu nak tutup semua buat satu ruang khas simpan mainan dan buku2 aku jadi inilah hasilnya, ble la santai2 main game ngan baca buku, tambahan ruang ni kat tingkat atas jadi ada privacy la sikit. Dah lama jugak aku teringin rak display detolf Ikea tu tapi memandangkan harga dia tak la murah jadi terpaksa la berhemat sikit2 bru la ble sambaq 2 ketoi, lampu dalam tu aku diy ja tak susah mana, aku beli lampu tu dalam shoppe ja pastu pasang sendiri. Rak buku tu aku beli kat kedai perabot tapi bila tengok ruangan dia agak luas tambahan utk buku komik aku, aku diy buat rak tambahan  jadi dah save ruang dah, jadi ruang lebihan tu kan dah bole aku buat display mainan2 yg ada. Meja game ngan kerusi aku beli yg murah ja, cuma Ps4 ja masih yg lama, ada gak keingginan nak tukaq ke Ps5 tapi tunggu la dulu bila dah sampai masa game bola PES takleh dah main kat Ps4 baru la aku upgrade ke Ps5. Hobi kolek mainan dan main game ni hanya sekadar mengisi masa terluang ja, takdalah hardcore sangat, main suka2 ja, bukan apa aku tengok ramai anak2 muda la ni pulun sungguh main game online dan jadikan profesion main game sebagai pendapatan utama, takdak masalah klu nak pulun game kalau mampu bg pendapatan yg lumayan tapi jangan la sampai abaikan pelajaran atau sisi hidup yg lain, sbb sukan e-sport ni pun macam sukan2 lain jugak time muda mmg bole form terbaik tapi form ni ikut peningkatan usia, makin lanjut usia kita makin menurun form, main game ni bila time kita tengah onform, masih muda ok, klu dah meningkat usia prestasi pun dah menurun dah tak berguna lagi melainkan kita ada pendapatan lain sebab benda tu yg akan buat kita terus survive. Nak bagi tumpuan kat game ok tapi di samping tu carilah keja yang terjamin, sbb sukan e-sport kat msia ni taraf dia tak sama macam di negara2 maju yg mampu menjana pendapatan yg tinggi, bukan apa aku tengok budak2 muda yg baru join e-sport ni cukup bangga bila menang 2-3 tonemen, bru dapat join clan dah mendabik dada macam duit hasil tonemen tu bole beli rumah dan sara anak bini sampai bila2. Apa yg depa taktau ramai otai2 esport dulu ramai yg berjawatan tinggi tapi dlm masa yg sama power dlm main game, tapi bila sampai satu tahap form dah kurang depa tak kisah sangat sbb ada pendapatan utama yg lain, bukan macam anak2 muda la ni yg masih leka ngan game ja, kalau bole bagi makan anak bini ngan game tu teruskan, abam cuma ingatkan sbb lebih dulu makan garam sampai dapat darah tinggi la hahahaha...
 
Ok setakat ini dulu perkongsian aku tentang deko dan susun atur rumah ke dua aku ni, taklah secantik dan semantap yg org selalu kongsi kat media sosial tu tapi cukup la membuatkan aku sekeluarga rasa selesa dan mencipta syurga dunia yang sementara untuk kami nikmati.

No comments:

Post a Comment