Jangan Clik

Tuesday, September 7, 2021

Buat Wainscoting dan pasang Diamond Mirror

 

Memandangkan ada banyak waktu terluang BDR dalam musim PKP ni... saja la layan permintaan wife aku buat wainscoting ngan diamond mirror, mula2 tu wainscoting  aku macam nak buat sendiri , bila hitung2 segala kos bahan nak buat wainscoting tu, kayu panel yg bercorak (ikut kaki keluasan dinding dan pattern), gergaji mata halus dgan tools, gam, silikon, dah nak dekat Rm 1k jugak kos dia. Yang cermin tu aku beli sendiri dekat shoppe harga dalam Rm 700 (ikut berapa kaki yang kita nak) alhamdulillah bila sampai takdak cermin yang pecah walupun hantaq melalui pos, memang terbaik dia punya packaging.Bila tengok harga kos bahan nak buat diy sendiri agak tinggi tambahan aku bukanlah mahir sangat bab2 bertukang ni, aku try solution lain, aku try bertanya beberapa tukang yang ada kat Perlis ni yang bole buat wainscoting ikut ukuran dan pattern yang aku nak. Setelah berbincang aku setuju ambik satu tukang ni yang bagi kos agak berpatutan termasuk barang2, termasuk pasang cermin diamond mirror tu harga dia bagi dalam Rm 1,050.00 ja, jadi dengan penuh eksyennya aku ambik perkhidmatan tukang tu ja buat sebab bila pikiaq2 balik dengan kos bahan kalau nak buat diy sendiri nak dekat Rm 1K tambahan kemahiran aku yang terhad macam tak berbaloi, kalau jd elok takpa, kalau hasilnya tak elok nanti dok menyesal tak sudah plak. sebenaqnya bole ja nak kurangkan kos, sebab panel kayu tu kebanyakan aku tengok yg diy sendiri ni depa ambik kayu yang takdak corak, ambik yang empat segi biasa ja, murah la sikit kos dia, tapi dah aku alang2 nak buat, baik ambik yang elok teruih, biaq puas hati.


Aku memang berpuas hati dengan perkhidmatan depa, buat ukuran semua pakai laser, kerja kemas, guna panel kayu bercorak yang berkualiti tinggi, kayu potong pakai mesin (potongan dia elok dan kemas), hasil kerja buat dengan teliti, sehari ja depa buat siap dengan cat sekali mmg puas hati. Cuma kerusi Wingchair tu ja aku lambat beli sikit sebab nak cari warna yang sesuai tak jumpa, alih2 terjumpa wingchair yang wife aku berkenan ngan warna dia kat kedai perabot pakistan kat Kangaq, apalagi sapu sepantas tenuk ja la hahaha.. bukan apa kalau tak bubuh wingchair nampak kosong kat situ. Jadi itu sajalah perkongsian untuk kali ni, harap2 dapat memberi manfaat dalam mendekorasi kediaman anda agar menjadi lebih menarik dan selesa.



5 comments: