Jangan Clik

Friday, October 22, 2021

Filem Ali Setan dan USM (Universiti Sains Malaysia)

Penah dalam berborak ada yang kata "hang takpa la untung bole bini keja cikgu, bole la tumpang sikit2", tapi apa yang depa taktau adalah aku kenai bini aku pun dari dia bukan cikgu lagi pun. Masa kenai tu pun aku taktau yang dia nak keja apa dan aku nak keja apa pun tak tau lagi, macam2 perancangan hidup kami rancang bersama, berkorban bersama-sama, semua tu bergantung pada rezeki dan aturan yang Allah atoq siap2 utk para hambanya, cuma tunggu kita pilih ja jalan mana yang kita nak.

Selepas menamatkan pengajian diploma masing2 di UiTM Shah Alam memang kami terus isi borang SPA 8, ya la kami masing2 mai dari keluarga yang bukan di kalangan orang senang jadi habih2 mengaji tu terus la cari kerja untuk tampung hidup. Aku bernasib baik masa tu dapat kerja sambilan sebagai Helpdesk Assistant di Faber Mediserve sdn. bhd Hospital Tuanku Fauziah Kangar ganti salah seorang pekerja yang cuti bersalin 3 bulan sambil2 jual burger depan Stesen Bas Ekspress Bukit Lagi. Yang wife aku plak dapat la kerja sebagai kerani di Syarikat Insuran Great Eastern di Jalan Putra Aloq Staq, tapi bila aku pi hantaq dia kat opis tu, dia seram + takut sbb opis tu bertutup semua dan majoriti semua lelaki, ada sorang ja pompuan, teruih dia tak jadi pi keja situ tambahan nak kena naik moto ulang alik ambik surat di hq Great Eastern di Jalan Gangsa menyebabkan beliau berat hati nak terima job tu.

Pastu aku bagi cadangan kat beliau utk sambung stadi ke peringkat ijazah, tapi dia kata kena tanya mak ayah dia dulu sbb yg diploma ni pun tak dapat keja apatah lagi kalau sambung ijazah. Tapi aku cadang  suruh dia sambung ijazah pendidikan sebab masa aku keja kat Faber Mediserve ada sorang kawan aku tu habaq awek dia mengaji ijazah pendidikan (Pendidikan Khas) kat UKM, dan dia maklum lepas habih ijazah tu akan terus diserapkan jadi cikgu tetap sebab kekosongan guru pendidikan khas banyak tak ter isi tambahan wife aku memang minat bab2 mengajar ni. Apabila beliau bertanya dekat mak ayah dia, depa setuju ja janji dapat bantuan PTPTN sebab masa tu ayah dia kata kalau tak dapat bantuan PTPTN ni susahla sikit sebab dia dah tak beberapa sihat dah untuk cari pendapatan lain selain buat bendang. Aku pun pastikan kat wife aku mmg akan dapat bantuan pinjaman PTPTN tu pastu aku pun isi borang UPU kat beliau. Pilihan Pertama aku letak Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Khas) di UKM , Pilihan Kedua Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Khas) di USM.

Alhamdulillah wife aku dapat yang pilihan kedua tu di USM, dekat la sikit ngan Kedah. Pastu aku bincang ngan beliau, teruskan belajar sampai genggam ijazah dan aku akan cuba mencari kerja yang lebih terjamin dan tetap untuk melanjutkan perancangan kami berdua ke peringkat seterusnya. Sebenaqnya masa wife aku stadi kat USM aku penah putus ngan beliau, banyak bulan gak tapi jodoh kami masih panjang dan kami rujuk balik (ewah cam kahwin plak) dan bertaut la sehingga sekarang. Sebab tu bila aku tengok Filem Ali Setan aku teringat balik kenang- kenangan saat aku bercinta ngan wife aku di USM P.Pinang, bahagia,sedih, kecewa, gembira, semua ada. Kami diijabkabulkan masa dia tinggal 1 tahun lagi pengajian, mmg lepas kahwin aku yang banyak tanggung beliau sebab masa tu aku dah dapat kerja tetap dan berpencen

Sebab bagi aku Filem Ali Setan arahan Tan Sri Jins Shamsudin ni mmg betoi2 menunjukkan liku-liku kehidupan seorang pelajar di IPT yang penuh suka duka. Alam percintaan , mengorat budak freshies, dapat awek kilang (sebab masa ni kat P.Pinang banyak kilang yang tak jauh dari USM) dan berkisar dari filem ni la ramai student masa tu berlumba2 nak masuk universiti sebab seronok tengok kehidupan para pelajar dalam mencapai cita2 untuk bergelar sarjana.

Alhamdullilah lepas habis belajar dapat la wife aku posting jadi cikgu di Sekolah Menengah Seberang Perak Alor Setar, Kedah sebelum dapat tukaq balik Perlis di Sek. Men. Arau dan akhirnya Sek. Men. Syed Hassan. dan dengan susah senang belajar ni la wife aku mampu bagi nafkah setiap bulan untuk balas balik pengorbanan org tua dia dulu dan bantu buat rumah kat org tua dia selepas rumah lama hampir rosak kerana dimakan anai2. Dan setiap apa yang wife aku buat beliau takkan lupa kat mak dia sebab berkongsi kegembiraan bersama adalah lebih manis bagi dia sementara mereka masih ada di dunia ni dan doa ibu bapa adalah pintu rezeki buat anak-anak.



 Gambar kenangan time wife aku konvo di USM pada 2008 sebelum posting jadi cikgu bulan Oktober 2008. Masa ni wife aku mengandung anak sulung dalam 3 bulan usia kandungan.

No comments:

Post a Comment