Jangan Clik

Wednesday, June 29, 2022

Terjumpa kereta pertama

 

Nak pi breakfast marin terjumpa balik keta pertama aku dulu, Proton Wira 1.6 Aeroback. Harga masa aku beli tu Rm 16,000 , aku pemilik yg ke empat hahaha... mmg masa tu aku cari kereta yg bulanan dalam range Rm 250.00 sebulan ja sbb masa tu aku dah kena potongan pinjaman rumah jadi bab2 pengurusan kewangan waktu tu mmg aku ambik berat, ya la masa tu tak kahwin lg, kena la jimat sikit utk simpan perbelanjaan kahwin, nak masuk rumah lagi tambahan masa tu wife aku tak habih belajar lagi jadi pendapatan tu mmg cukup2 makan la. Satgi ada kata dah tau tak cukup makan ambik keta watpa naik la moto hahahaha...aku ambik keta masa tu pun bukan utk kegunaan aku suami isteri sangat pun tapi aku prepare utk kegunaan lepas kahwin, utk memudahkan urusan bawak anak aku ke klinik atau mana2 sbb aku tak mau anak aku kena panas matahari atau hujan, macam aku alami kecik2 dulu mak abah aku bawak pi klinik naik basikal ngan motor ja, kalau kena bawak pi klinik yg jauh, mak abah aku naik bas. Aku takmau benda2 tu anak2 aku alami, dan dlm hidup ni kita kena ada cita2 utk tingkatkan kualiti hidup kita, awal2 takdak rumah, kita beli rumah, dah ada rumah, beli rumah yg selesa sikit. Awal2 naik moto, pastu beli la kereta, dah ada kereta kalau ada rezeki lebih beli la kereta yang selesa sikit baru nampak ada peningkatan kualiti dalam hidup.

Tapi nak capai sikit2 benda tu pun bukan sesenang seumpama petik jari ja, ia memakan masa. Kereta ni aku jual Rm 3000 ja sbb banyak yg rosak dan aku ambik Perodua Viva. Dulu kereta ni kaler silver tapi sblm aku jual tu aku cat kaler coklat sbb banyak cat yg mengelupas atas faktor usia. Kereta ni dulu aku jual dekat pomen bengkel yg aku hantar kereta ni utk diperbaiki dan rasanya pomen tu pun dah jual keta ni dekat tukang masak kat kafe berdekatan ofis aku. Banyak gak la kenangan aku ngan keta masa ngan anak pertama aku tp life must go on dan aku gembira berjumpa balik ngan beliau dan tau kondisi beliau saat ini wpun umur beliau dah melebihi usia 20 tahun.

No comments:

Post a Comment